Fem negocis a Sèrbia, Croàcia i Montenegro

La Cambra se n'ha anat als Balcans i veu possibilitats en el sector turisme

Publicat el 05 d’octubre de 2009 a les 21:52
Un total de 8 empreses han participat en una missió comercial de la Cambra a Sèrbia, Montenegro i Croàcia. Han realitzat 50 contactes de negoci amb empreses.

Montenegro és un mercat recomanat per al sector de l’hostaleria i la construcció. Ha estat la primera vegada que la Cambra acompanya un grup d’empreses catalanes al país, en el marc d’una missió comercial. És un mercat relativament petit (700.000 habitants) que ha registrat un creixement del PIB del 7% l’any 2008 i que presenta força oportunitats de negoci en diverses sectors. Els empresaris han constatat que el turisme i el sector de la construcció juga un paper molt important en el mercat montenegrí. Alemanya, Rússia i Itàlia, entre d’altres, han realitzat fortes inversions en infraestructura turística a Montenegro.

Sèrbia fomenta les inversions en la millora de les infraestructures del país. Josep Maria Armengou, responsable de Comerç Internacional de la Cambra de Terrassa, que ha acompanyat la missió, destaca les oportunitats de negoci en infraestructures en aquest mercat: “L’Estat serbi fomenta inversions per millorar tot tipus d’infraestructures, tant viàries com ferroviàries. En aquesta missió també hem detectat vies de negoci a sectors industrials i de béns de consum del país”. Els empresaris han constatat que Sèrbia, nota en menor mesura els efectes de la conjuntura econòmica mundial desfavorable. De fet, el creixement del PIB de l’any 2008 al mercat serbi és d’un 8%.

Croàcia és el mercat de la missió empresarial que s’acosta més als estàndards de mercat la Unió Europea, per ser el més desenvolupat dels tres països visitats i ser el més proper a l’estil de mercat dels països de la comunitat. Croàcia disposa d’un ampli ventall de productes per escollir i als quals té accés, tot i que els empresaris catalans han constatat que l’empresari croat cada cop és més exigent. Això sí, els preus de mercat a Croàcia són molt semblants als de països europeus com Espanya, França o Itàlia. Aquest és un factor que facilita considerablement les negociacions entre empresaris catalans i croates i és més fàcil establir un acord de negoci. El mercat croat també és molt potent pel que fa al sector del turisme. Una dada impactant, Croàcia dobla la seva població a l’estiu i passa dels 4.5 milions d’habitants a 8 milions.

Bones impressions dels empresaris catalans participants a la missió
Els empresaris catalans que han format part d’aquesta missió empresarial han valorat l’experiència, i s’han endut una bona impressió de Croàcia, Sèrbia i Montenegro. “He tingut unes 8 reunions de negoci en els mercats de Croàcia i Sèrbia i ha estat un primer contacte molt profitós. Els empresaris d’aquests mercats són molt receptius i tenen en compte tant el preu com el servei. Croàcia és un mercat més desenvolupat, però a nivell industrial Sèrbia té més potencial”, assegura Ferran Santacana, de Rejillas Calibradas, empresa participant en la missió.

Joan Manel Guerra, d’Hitecsa, ha destacat el potencial del mercat de Montenegro: “Montenegro ofereix moltes oportunitats de negoci. Abans, quan Montenegro i Sèrbia estaven integrats en un sol estat, la majoria de l’activitat estava centralitzada a la part sèrbia, mentre que el territori montenegrí quedava apartat. Ara que és independent, tot i que és un mercat petit, hi ha moltes expectatives i oportunitats de negoci”.