
El ple ordinari de novembre, celebrat el passat dimarts 30, va aprovar la petició d’un crèdit d’un milió d’euros pel Parc Audiovisual de Catalunya. Aquest se suma als 30 milions de pressupost inicial que tenia el parc i és l’últim dels cinc que s’havien d’anar aportant esglaonadament a partir del 2009. L’oposició, CiU i PP, no van recolzar la proposta de l’equip de govern ja que consideren que la inversió realitzada és desproporcionada en relació al rendiment social i econòmic obtingut.
“El parc va néixer (el 2004) amb la vocació de generar talent, i això sovint no té un rendiment econòmic” explica el gerent del parc, Vicente Marco. “Inicialment, es va preveure que comencés a generar beneficis el 2013, i estem dins del calendari”, afegeix sense proporcionar, però, dades de facturació.
D’ocupació, en canvi, sí que hi ha xifres. Els platós van començar-se a explotar comercialment a mitjans de 2007, any en què hi va haver 25 produccions. L’any següent va haver-n’hi 88 i el 2009, 62. Marco justifica aquesta davallada en les produccions en base al fet que “al 2009 les que es van acollir van ser més prolongades en el temps. Vam tenir-ne més de llargmetratges que de publicitat o curtmetratges”. La crisi de l’audiovisual, però, també els ha afectat. “Percebem que hi ha un problema de finançament dels productes televisius. Fins fa 2 o 3 anys, el finançament era immediat. Ara, en canvi,hi ha molts projectes aturats”.
L’últim milió d’euros sol·licitat anirà destinat a habilitar un edifici construït recentment però força deteriorat. Segons el consistori, està previst que s’hi instal·lin algunes empreses. Actualment, ja n’hi ha unes quantes, totes elles relacionades amb la cadena audiovisual: des d’agències de publicitat fins a empreses de creació i disseny digital.
Un projecte ambiciós
El Parc Audiovisual forma part d’un projecte més gran, el Parc Científic i Tecnològic de Terrassa que, sota la marca d’Orbital 40, també engloba el Centre Tecnològic Leitat i el Campus Universitari de Terrassa, entre d’altres. El projecte va néixer amb l’ambició de convertir-se en un dels parcs tecnològics de referència del país i encara està arrencant.
Pel que fa al Parc Audiovisual, actualment s’està remodelant la façana de l’Hospital del Tòrax, el claustre i la façana, i s’estan construint dos platós més, una aposta arriscada si es té en compte que l’audiovisual arrossega una crisi més antiga que la global i que ha fet caure algunes de les productores de més renom, com Filmax. La davallada d’espectadors que experimenten les sales de cinema any rere any (aquest 2010 un milió menys al mes respecte l’any passat), tampoc incentiva l’optimisme.
De Shakira a Bardem
El passat dijous, 9 de desembre, es va estrenar el nou anunci de Freixenet, rodat al Parc Audiovisual i protagonitzat per Shakira, que ja hi havia estat per rodar el videoclip Gipsy. El rodatge de l’espot va suposar el pas de més de 100 professionals per les instal·lacions: directors de publicitat, de producció, efectes especials, constructors de decorats, etc.
L’any passat, la coneguda marca de cava va aprofitar l’anunci de l’any anterior per reduir despeses. Aquest any, però, ha tornat a la tradició i n’ha estrenat un de nou. Segons el gerent del parc, Vicente Marco, el sector de la publicitat està en bona forma. “L’augment de canals que ha ocasionat l’entrada en funcionament de la TDT ha incrementat el nombre de produccions de publicitat”.
Al parc també s’hi han rodat pel·lícules molt conegudes, com Rec 2, Spanish Movie, Los ojos de Julia i Agnosia. A més, algunes escenes exteriors de l’última de Javier Bardem, Biutiful, s’han rodat en espais gestionats pel Parc Audiovisual.
“El parc va néixer (el 2004) amb la vocació de generar talent, i això sovint no té un rendiment econòmic” explica el gerent del parc, Vicente Marco. “Inicialment, es va preveure que comencés a generar beneficis el 2013, i estem dins del calendari”, afegeix sense proporcionar, però, dades de facturació.
D’ocupació, en canvi, sí que hi ha xifres. Els platós van començar-se a explotar comercialment a mitjans de 2007, any en què hi va haver 25 produccions. L’any següent va haver-n’hi 88 i el 2009, 62. Marco justifica aquesta davallada en les produccions en base al fet que “al 2009 les que es van acollir van ser més prolongades en el temps. Vam tenir-ne més de llargmetratges que de publicitat o curtmetratges”. La crisi de l’audiovisual, però, també els ha afectat. “Percebem que hi ha un problema de finançament dels productes televisius. Fins fa 2 o 3 anys, el finançament era immediat. Ara, en canvi,hi ha molts projectes aturats”.
L’últim milió d’euros sol·licitat anirà destinat a habilitar un edifici construït recentment però força deteriorat. Segons el consistori, està previst que s’hi instal·lin algunes empreses. Actualment, ja n’hi ha unes quantes, totes elles relacionades amb la cadena audiovisual: des d’agències de publicitat fins a empreses de creació i disseny digital.
Un projecte ambiciós
El Parc Audiovisual forma part d’un projecte més gran, el Parc Científic i Tecnològic de Terrassa que, sota la marca d’Orbital 40, també engloba el Centre Tecnològic Leitat i el Campus Universitari de Terrassa, entre d’altres. El projecte va néixer amb l’ambició de convertir-se en un dels parcs tecnològics de referència del país i encara està arrencant.
Pel que fa al Parc Audiovisual, actualment s’està remodelant la façana de l’Hospital del Tòrax, el claustre i la façana, i s’estan construint dos platós més, una aposta arriscada si es té en compte que l’audiovisual arrossega una crisi més antiga que la global i que ha fet caure algunes de les productores de més renom, com Filmax. La davallada d’espectadors que experimenten les sales de cinema any rere any (aquest 2010 un milió menys al mes respecte l’any passat), tampoc incentiva l’optimisme.
De Shakira a Bardem
El passat dijous, 9 de desembre, es va estrenar el nou anunci de Freixenet, rodat al Parc Audiovisual i protagonitzat per Shakira, que ja hi havia estat per rodar el videoclip Gipsy. El rodatge de l’espot va suposar el pas de més de 100 professionals per les instal·lacions: directors de publicitat, de producció, efectes especials, constructors de decorats, etc.
L’any passat, la coneguda marca de cava va aprofitar l’anunci de l’any anterior per reduir despeses. Aquest any, però, ha tornat a la tradició i n’ha estrenat un de nou. Segons el gerent del parc, Vicente Marco, el sector de la publicitat està en bona forma. “L’augment de canals que ha ocasionat l’entrada en funcionament de la TDT ha incrementat el nombre de produccions de publicitat”.
Al parc també s’hi han rodat pel·lícules molt conegudes, com Rec 2, Spanish Movie, Los ojos de Julia i Agnosia. A més, algunes escenes exteriors de l’última de Javier Bardem, Biutiful, s’han rodat en espais gestionats pel Parc Audiovisual.