
La Síndica Municipal de Greuges de Terrassa va atendre l’any passat 228 greuges, un 30% més que el 2011. La institució de defensa dels drets i les llibertats de la ciutadania terrassenca davant l’administració local va dur a terme un total de 1.736 actuacions, un 7% més. Rere l’augment, hi ha la crisi, que ha fet augmentar les consultes sobre temes com la renda mínima d’inserció (RMI), la Llei de la Dependència o les beques menjador. Jordi Ballart, alcalde de la ciutat, ha remarcat que les dades posen de manifest que l'existència d'aquesta figura és imprescindible. La primera autoritat ha recordat que la implicació de Marquès va més enllà del que li pertocaria pel càrrec i n'ha destacat la seva tasca.
L’activitat no ha parat de créixer des de la creació de la figura, fa nou anys. La gran majoria d’aquestes actuacions (1.337) són consultes de ciutadans que la Síndica ha atès i assessorat, si bé les ha hagut de remetre a altres instàncies perquè no fan referència a l’exercici de les competències de l’Ajuntament de Terrassa. A més dels 228 greuges atesos el 2012, completen el balanç anual de l’acció de la Síndica la resolució de 49 greuges pendents dels dos anys anteriors, 13 sessions en escoles, dues actuacions d’ofici pel dret a l’habitatge i pels drets dels malalts mentals, i l’assistència a 107 actes públics relacionats amb el seu àmbit.
La Síndica, Isabel Marquès, presenta a les 19 h la memòria d’activitats de l’any passat i la del primer semestre del 2013 davant del ple de l’Ajuntament de Terrassa. Coincidint amb aquesta avinentesa, la defensora local estrena compte institucional a Twitter, @SindicaTerrassa.
35 greuges per multes de trànsit
Els 98 greuges admesos a tràmit són, majoritàriament, per multes de trànsit (35) o taxes i impostos (11), un predomini que ja es produïa en anys anteriors. Després d’aquestes queixes, se situen les relacionades amb la intervenció social i la normativa urbanística, amb sis casos per àmbit, i 20 altres aspectes de la vida local on es registra menys volum de greuges.
Més de dos terços dels greuges de l’any (66) corresponen, també una vegada més, a l’Àrea de de Planificació Urbanística i Territori de l’Ajuntament de Terrassa, molt per davant de les altres tres: Hisenda i Serveis Generals (15); Serveis a les Persones, Cohesió i Benestar Social (14), i Promoció Econòmica i Innovació (tres). Dels 66 greuges de l’Àrea de Planificació Urbanística i Territori, la majoria (44) fan referència a aspectes del servei municipal de Via Pública; sobretot, a sancions d’estacionament o circulació.
Els 130 greuges restants —més de la meitat del total— no s’han admès a tràmit. 117 s’han derivat a altres administracions; principalment, al Síndic de Greuges nacional. Els altres 13 es referien a qüestions entre particulars (cinc), a afers sense reclamació prèvia a l’ajuntament (tres) o bé a temes sanitaris (quatre), i un s’havia presentat de manera anònima.
Memòria anual 2012
http://tinyurl.com/
Memòria semestral gener-juny 2013
http://tinyurl.com/