La Síndica Municipal de Greuges presenta la Memòria 2010 i fa balanç de la seva activitat

Es mostra satisfeta amb la gestió de l’administració municipal, ja que el 72% de les recomanacions a l’Ajuntament de Terrassa han estat acceptades

Publicat el 20 de juliol de 2011 a les 16:53
La Síndica Municipal de Greuges de Terrassa, Isabel Marquès, ha presentat avui la Memòria d'Activitats 2010, la primera memòria realitzada íntegrament des del seu nomenament, el 29 de gener de 2010.

Aquest primer any, prenent com a referència la tasca iniciada per l’antecessor en el càrrec, s’ha donat un nou impuls de la institució i ha augmentat significativament l’activitat dins i fora de l’oficina.

L’any 2010, la Síndica municipal de Greuges ha realitzat 760 actuacions, de les quals:
- 584 han estat informacions i/o assessoraments a la ciutadania.
- 176 han estat queixes formalment presentades, 6 d'elles actuacions d'ofici.

En relació amb l’any anterior, cal remarcar l’increment del 78% de greuges presentats. El motiu més habitual de queixa continua sent les multes de trànsit, en primer lloc, seguides dels impostos i les taxes municipals.

L’any 2010, la Síndica ha considerat oportú adreçar a l’Ajuntament 18 recomanacions, de les quals 13 han estat acceptades en la seva totalitat, una ha estat acceptada parcialment, dues han estat desestimades i dues es troben pendents de resposta. La Síndica considera que les seves recomanacions, tot i no tenir força legal, sí que tenen una base moral i humana, i valora molt positivament que un 72% hagin estat acceptades per l’Ajuntament.

Fora de l’oficina
L’any 2010 s'ha caracteritzat per la gran activitat que la Síndica també ha dut a terme fora de l'oficina. Des del seu nomenament, ha volgut incrementar el coneixement que té la ciutadania de la institució que representa, fent pedagogia i mostrant-se com una figura propera i accessible.

Per a fer-ho, ha cregut necessari un canvi de la imatge corporativa i, en aquest sentit, s’ha modificat el logotip, la denominació – ara parlem d'Oficina de la Síndica de Greuges -, i també l’eslògan que acompanya la seva imatge. En la línia de proximitat de la institució a la ciutadania i al seu esperit obert, s’ha incorporat la frase “La Síndica t’escolta”.

S’ha iniciat també un nou projecte educatiu, aplicant una nova metodologia anomenada Aprenentatge Servei. Aquest model combina l'aprenentatge i el servei a la comunitat, de forma que els joves es formen treballant sobre necessitats reals de l'entorn amb l'objectiu de millorar-lo. La voluntat és la d'apropar la figura de la Sindica als joves, i fer-los reflexionar sobre els valors cívics i els drets humans.

L’any 2010 la Síndica ha assistit a més de 90 actes a dins i fora la ciutat, els quals han servit per enfortir llaços amb els diferents síndics municipals de greuges del territori català i espanyol, i reforçar el contacte amb els diversos agents cívics i institucionals de la ciutat.

Un any després, la Síndica Municipal de Greuges de Terrassa considera que la institució que representa és una referència cívica tant dins com fora de la ciutat.

Informe del 1er semestre 2011
Avui també s’ha fet balanç de l’activitat registrada entre el gener i el juny de l’any en curs, informant de les 475 actuacions de l’oficina en aquest període, de les quals:

260 consultes i assessoraments a l’oficina que no han generat expedient.
91 queixes formalment presentades i registrades com a greuge.
37 greuges resolts corresponents a queixes presentades l’any 2010.
1 actuació d’ofici (queixa a instància de la Síndica).
4 sessions formatives a centres educatius de la ciutat.
82 actes, conferències, reunions tècniques.

En l’exercici de les funcions d’investigació i resolució de les sol·licituds presentades pels ciutadans, la Síndica ha considerat oportú formular a l’Ajuntament 22 recomanacions amb l’objectiu de garantir els principis d’una bona administració local.