Taigua compleix dos anys amb el compromís de millorar el sabor i la qualitat de l'aigua

La municipalització de la gestió de l'aigua de Terrassa ha permès l'aplicació de polítiques socials i l'abastament universal del servei

Seu de l'empresa municipal d'aigua de Terrassa, Taigua.
Seu de l'empresa municipal d'aigua de Terrassa, Taigua. | ACN
Redacció
11 de desembre de 2020, 09:00
Actualitzat: 14 de desembre, 12:01h
El 10 de desembre del 2018, Terrassa es convertia en una de les primeres ciutats de l'Estat a adquirir les competències de la gestió de l'aigua. L'objectiu era oferir un servei públic de qualitat, eficient, transparent, participatiu i social, i per això va crear l'empresa pública per garantir el servei l'aigua, Taigua. Ara, dos anys després, el govern local fa una valoració positiva del servei ofert als abonats de la ciutat, garantint-ne l'accés universal i sobretot durant la pandèmia. 

Tal com apunta la presidenta del consell d'administració de Taigua i tinenta d'alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, "l'abastament d'aigua és un servei essencial que s'ha prestat de manera ininterrompuda durant la pandèmia, amb la màxima garantia de qualitat".

Una de les principals reclamacions de la ciutadania és millorar el sabor i la qualitat de l'aigua. El pròxim 2021 l'Ajuntament ha previst instal·lar nous mesuradors que intervenen en el procés de potabilització de l’aigua i iniciar els treballs d’un nou dipòsit de laminació a la planta potabilitzadora d’Abrera. 

A més, per millorar l’eficiència de la xarxa, es faran actuacions a les estacions elevadores a les principals artèries de transport i distribució i es continuarà amb el pla de renovació de canonades. Tot plegat, amb l’objectiu de reduir avaries i millorar el rendiment del sistema. També es milloraran els sistemes tecnològics de gestió interna de l’empresa; amb el que en total es preveu destinar 4,2 milions d’euros al 2021.

Polítiques socials per garantir l'accés universal

A principis del 2020 es van impulsar mesures dirigides als col·lectius vulnerables, com la congelació de les tarifes, que no han variat des del 2014, la bonificació de fins al 100% de la quota de servei i l'aplicació automàtica de la tarifa social a les llars en risc d'exclusió residencial (RER), així com el seu canvi de nom gratuït.

Actualment, el nombre d'abonats amb tarifació social per risc d'exclusió social són 252. Cal destacar que Terrassa va ser pionera, el 2013, en la creació de la tarifa social que, ara per ara, beneficia a 2.666 famílies. En aquests set anys, l'import acumulat d'aquests ajuts és d'uns 605.000 euros.

Aquest 2020 s'ha aprovat la modificació del reglament del servei municipal d'abastament domiciliari i estalvi d'aigua per regular situacions com les viscudes durant la pandèmia. A més, de cara a l'any vinent, l'Ajuntament estudiarà implantar en un futur la lectura telemàtica de comptadors, que facilitaria fer un seguiment més acurat dels consums.

Eina clau per garantir el subministrament durant la pandèmia

En context de pandèmia, l'Ajuntament ha pogut actuar de manera ràpida i decidida, segons apunten fonts municipals "davant dels efectes negatius del confinament", tan socials i econòmics. Per exemple, durant l'estat d'alarma, es van realitzar lectures estimades prop de 47.000 abonats durant el segon trimestre que, unit a un consum elevat durant el segon i tercer trimestre, va derivar en un augment en l'import total de la factura. "Vull agrair l'esforç del personal que ha estat treballant en situacions molt complicades amb una alta eficiència", afegeix Melgares. 

Per garantir l'accés universal a l'aigua, durant l'estat d'alarma (març-juny) es van adoptar mesures urgents, com instal·lar un total de 40 comptadors socials provisionals a les llars vulnerables; destinar més de 400.000 euros per reduir la factura de l'aigua del segon trimestre de 2020 per minimitzar l'impacte social del confinament a les famílies i les activitats econòmiques, i també facilitar l'ajornament del pagament. 

Els valors de Taigua es basen en vuit punts: incrementar les inversions en instal·lacions per prevenir avaris, fer valdre la qualitat de l'aigua de l'aixeta, afavorir l'estalvi d'aigua i energia amb polítiques ambientals, mantenir uns preus estables en l'aigua, assegurar la qualitat del servei i l'atenció als usuaris, incorporar noves eines i tecnologies en la gestió, actuar amb rigor i transparència en la mostra de costos, i impulsar-la participació ciutadana mitjanant l'Observatori de l'Aigua de Terrassa.