Trànsit elimina un carril de la C-58 els dies de pluja i boira

Publicat el 02 d’abril de 2013 a les 18:36
L'autopista de la Bauma té trams especialment perillosos Foto: Toni Fages

El Servei català de trànsit i els Mossos d'Esquadra posen en marxa a la C-58 a Vacarisses mesures urgents per reduir la sinistralitat, després d'haver-les aplicat com a prova pilot satisfactòriament. El dispositiu, de caràcter provisional, consisteix en l'anul·lació dels carrils d'avançament d'ambdós sentits a través d'elements d'abalisament (cap a Terrassa entre els punts quilomètrics 33 i 29 i en sentit Manresa entre el 26 i el 28) per tal d'evitar maniobres perilloses, excessos de velocitat i els trenats ubicats al final dels carrils ràpids. D'aquesta manera es pretén reduir les possibilitats de pèrdua de control del vehicle, una de les causes principals dels 29 accidents registrats aquest 2013, entre els quals hi ha hagut 11 sortides de via i 4 xocs frontals.

Aquestes mesures per reduir l'accidentalitat d'aquest tram de la C-58 s'adoptaran quan hi hagi previsió de meteorologia adversa, com pluja o boira, quan s'ha detectat que hi ha un augment del risc viari i de la sinistralitat.

De fet, el mal temps i l'asfalt mullat estaven presents en un 36% dels accidents registrats en aquest tram al llarg del 2012. En aquest sentit, el comissari en cap de la Comissaria General de Mobilitat de Mossos d’Esquadra, Miquel Esquius, ha remarcat que "serà la primera vegada que es desplega un dispositiu especial de trànsit a Catalunya en funció de la previsió meteorològica".

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, es va reunir fa unes setmanes amb l'alcalde de Vacarisses, Salvador Boada, per informar-lo del dispositiu. Aquest dimarts, Isern s'ha trobat amb l’alcalde de Viladecavalls , Carles Rodríguez. Boada ha valorat el desplegament d'aquestes mesures perquè "suposarà una millora per a la seguretat dels veïns" mentre que Isern afirma que "aquesta actuació respon a la voluntat de l'SCT d'intervenir de forma proactiva en els punts de la xarxa viària amb una elevada sinistralitat". Convé destacar que quan s'apliquin aquestes mesures també s'instal·laran diversos radars en línia d'elevada visibilitat, panells de missatgeria variable i una senyalització vertical preceptiva i informativa per reduir la velocitat a 80 km/h, atès què la via és de tipus convencional i queda reduïda amb un únic carril per sentit. D'aquesta manera, també es vol evitar la velocitat excessiva dels conductors, la qual estava present en el 46% dels accidents registrats al 2012. D'altra banda, en aquest tram afectat de la carretera C-58 està previst instal·lar-hi tres cinemòmetres fixos més per al control de la velocitat.

Col·locació de mitgeres
La Generalitat de Catalunya adoptarà a mitjà termini noves mesures de seguretat per reduir la mortalitat i la sinistrabilitat a l'autovia de la Bauma entre Terrassa i Vacarisses.  Xavier Flores, director general de Carreteres del Departament de Territori i Sostenibilitat, explica que s'està en la fase d'anàlisi de les actuacions que s'hi hauran d'emprendre.

Les accions podran passar per la millora del ferm, el zebrejat, la senyalització vertical i horitzontal, els ràdars fixos i mòbils, la reducció de la velocitat i la col·locació de mitgeres.  
Fa uns anys s'havia parlat del desdoblament de la C-58 en aquests municipis, però no va passar d'una idea i ara està totalment descartada, sobretot per l'orografia i l'alt cost de les obres. Xavier Flores indica que la possibilitat de col·locar un separador al bell mig de la calçada és un dels aspectes que s'estudien, i rebla que es poden mirar solucions adoptades a altres països, però tenint present les especials característiques de la via i el tipus de vehicle habitual.

Trànsit estudia
emprendre altres
mesures com la
millora del ferm o
el zebrejat

Alguns models podrien representar un perill greu per als motoristes a l'autovia de la Bauma. La proposta haurà d'estar totalment encaixada en la realitat del territori. La presència de separadors físics a l'autovia per evitar els "vials de la mort" podria comportar l'eliminació definitiva de carrils de circulació si l'espai als marges no es suficient per guanyar el que es perdria al mig. Les solucions no són gens fàcils, i hauran de tenir en compte també l'especial situació econòmica del país. Malgrat tot, afirma que el projecte ha d'estar enllestit en el segon semestre de l'any 2013 i que els treballs de millora han de començar a ser una realitat el 2014, tot i que no es faran tots d'una tongada.

En les darreres setmanes, la C-58 entre Terrassa i Vacarisses s'ha omplert de cons i de diversos controls de velocitat. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ja es va comprometre a fer actuacions per millorar la seguretat d'aquesta via en una sessió de control del Ple del Parlament.

El punt negre se situa a la sortida de Coll Cardús, una zona obaga, molts cops humida, i amb un pendent significatiu on s’excedeixen amb freqüència els límits de velocitat. En els trams de tres carrils més propers a Terrassa hi ha conductors de cotxes i  moto que sobrepassen amb escreix els 120 i els 130 quilòmetres per hora, i és habitual veure-hi avançaments perillosos. A les característiques de la carretera, mal dissenyada des d'un principi, s'hi afegeix la conducció temerària per convertir la zona en un degotall d'accidents de trànsit.