Un boulevard portarà a Rubí

Les obres de reforma integral de la carretera de Rubí començaran el 2012

Publicat el 18 de febrer de 2012 a les 17:30
Carretera de Rubí Foto: Joan Manel Oller

La carretera de Rubí per fi canviarà de cara. En l'assemblea del cap de setmana dels socis i veïns de l'associació del barri del Segle XX de Terrassa es va confirmar la gran notícia: s'han trobat els diners per a reformar una de les vies més importants i degradades del barri. El president de l'entitat, Joan Vives, i el seu portaveu, Salvador Pérez, van ser els encarregats d'oferir la bona nova.

I és que hi havia molta por a veure com les obres quedaven aturades per culpa de la crisi, la manca de recursos municipals i, en general, per la desacceleració de l'obra pública per part de totes les administracions.

Joan Vives va explicar que les pressions de l'associació -"vam dir als representants municipals que en faríem alguna de grossa si no ens escoltaven"- han donat els seus fruits i només fa tres dies, el divendres, van rebre una carta de resposta de l'Ajuntament de Terrassa on es comprometia a acabar les obres abans del 31 de desembre de 2013. Van mostrar el document a tots els assistents a la reunió per a que no hi haguessin dubtes.  
Les voreres de la carretera de Rubí seran més amples i permetran passejar amb tranquil·litat, hi haurà un carril bici segregat, molts més arbres, mobiliari urbà i contenidors soterrats com els de la carretera de Montcada per a la recollida selectiva de residus sòlids urbans.

Només un carril per cotxes
L'actuació comprèn el tram situat entre la cruïlla de les 4 Carreteres i la plaça de Jaume Jover. Els conductors hauran d'assumir que un cop feta la reforma integral només hi haurà un carril per als vehicles.
Joan Vives i Salvador Pérez van comentar que d'algunes de les obres municipals de 2011 han quedat remanents i que s'ha promès que es destinaran als treballs a desenvolupar a la carretera de Rubí. "Abans del dia 10, tot estava aturat".
Les obres es licitaran el mes de juliol i en una primera fase se centraran en la construcció de la xarxa de clavegueram, ara inexistent a la majoria de la via. Avui, les aigües residuals dels habitatges de la zona es deriven vers els carrers posteriors de les cases. Amb la reforma, tot es deixarà preparat per fer-les anar a la nova, sempre que els veïns ho desitgin. Hi haurà dos tipus de canonada, una per a les aigües pluvials i una per a les residuals.

Navas i Escudé, aturats
Una de les variacions substancials respecte al projecte inicial de reurbanització és l'eliminació de dues separates, que preveien actuacions als carrers de Navas de Tolosa i d'Escudé, atès que la Diputació, en aquesta època de vaques magres, ha considerat que no formaven part de la carretera. Les intervencions són possibles gràcies a les aportacions de l'ens per deixar preparada la carretera, l'Ajuntament per a la urbanització i la Generalitat per fer el clavegueram.

Els veïns i socis presents a l'assemblea van expressar la seva preocupació pels impactes de mobilitat que comportarà la reforma, que deixa només la possibilitat de circular de sud a nord, d'entrar al barri i a la ciutat.

Els representants de l'Associació van dir que els estudis fets per l'Ajuntament demostren que el 70 per cent del flux actual és de pujada, per la qual cosa no es preveuen problemes. També es considera que els vehicles en trànsit trobaran altres alternatives, com pot ser el carrer de Baldric, o els del Germans Joaquim. Sí es va reconèixer que alguns veïns hauran de fer alguns petits canvis en els circuits d'accés als seus habitatges, però poc importants.

Una segona gran notícia pel barri que va aparèixer a l'assemblea és la confirmació de la desitjada i reclamada urbanització dels carrers de Roger de Llúria -entre Mestre Trias i Santa Eulàlia- i de Galícia -entre carretera de Rubí i Llúria-. Les obres es faran per l'acord amb el que s'ha arribat amb els propietaris, que va lligat a la construcció de naus industrials per a empreses del sector terciari i de producció neta. Els treballs s'engegaran abans d'acabar el 2102. Es posarà enllumenat, es netejaran els abocadors incontrolats, es trauran les males herbes, es posarà clavegueram i es faran les voreres, a més de l'asfaltat.

No a la Pota Sud
Un darrer aspecte que es va abordar és el de la pota Sud-Rambleta de Terrassa, que afectava als barris del Segle XX i de La Cogullada. Tot resta aturat. No hi ha diners per a la transformació integral que contemplava una gran reforma, modificacions de carrers, eliminació de cases velles, milers d'habitatges nous, centres d'atenció primària i de serveis, i fins i tot una nova estació dels Ferrocarrils de la Generalitat.
L'únic que s'ha aconseguit és acabar la redacció del pla de reparcel·lació de les finques dels veïns.