Terrassa es prepara per celebrar el Dia Internacional per l'Alliberament LGTBIQ+ que es commemora el 28 de juny. La ciutat, a través del Servei LGTBIQ+ i amb la col·laboració de diverses entitats, ha organitzat un extens programa d'activitats per apropar la causa del col·lectiu a la ciutadania i promoure una societat inclusiva.
La regidora d'LGTBIQ+, Lluïsa Melgares, ha refermat el compromís municipal amb la visibilització dels drets de les persones LGTBIQ+ i de la diversitat que conforma Terrassa. "Les institucions som part imprescindible en la defensa dels drets de les persones LGTBIQ+, per això impulsem iniciatives i accions per conèixer i prendre consciència sobre què suposa, per a tantes persones, la celebració de l'Orgull", ha declarat.
L'activitat central del programa municipal de l'Orgull és la primera edició de "Fes-te Orgullosa!", una trobada oberta a tota la ciutadania el pròxim dijous 19 de juny de 17 a 19 hores al Casal Cívic de Sant Pere. L'objectiu és celebrar la diversitat, compartir experiències entre les persones ateses pel servei i les entitats de la Taula del Pacte DASIG i col·laboradores, en un ambient festiu i participatiu. També hi haurà un espai per saber més sobre el joc pedagògic MAGMA i una zona dedicada als contes per a infants i famílies.
Programa d'activitats
El dia 17 de juny a les 18:30 hores, es projectarà el documental Alteritats, dirigit per Alba Cros i Nora Haddad, en el marc del Cinefòrum per la Igualtat, que recull la veu de diferents vivències lesbianes de quatre generacions, que tindrà lloc al Cinema Catalunya. Posteriorment, se celebrarà un col·loqui a càrrec de les entitats Homies Pride Terrassa, Desviades Collective i ActuaVallès.
El 25 de juny, la il·lustradora i dissenyadora gràfica Maria Queraltó, oferirà un taller de còmic creatiu adreçat a adolescents i joves d'entre 12 i 17 anys, a la Biblioteca Central des de les 17 fins a les 19:30 hores.
El Dia Internacional per l'Alliberament LGTBIQ+ se celebra el 28 de juny amb l'objectiu de donar visibilitat i commemorar la jornada, l'Ajuntament de Terrassa hissarà la bandera irisada inclusiva, que incorpora franges marró i negra per fer explícita la lluita antiracista dins del moviment LGTBIQ+. El mateix dia Homies Pride Terrassa impulsa la manifestació de l'Orgull, que sortirà de la plaça del Vapor Ventalló a les 11 hores del matí i compta amb el suport de l'Ajuntament i la participació de diversos col·lectius, entitats i organitzacions de la ciutat.
El Dia Internacional per l'Alliberament LGTBIQ+ (Gay Liberation Front) es commemora cada 28 de juny en record dels fets ocorreguts l'any 1969 al local Stonewall Inn, a Nova York, que va derivar en una mobilització ciutadana que mostrava el seu rebuig cap a les violentes actuacions policials. D'aquí va sorgir el primer Front d'Alliberament Gai que es va anar estenent arreu en diferents seus. Per fer divulgació sobre la història del col·lectiu, durant tot el mes de juny, la Biblioteca Central de Terrassa oferirà una selecció de recursos LGTBIQ+ d'interès per a tota la ciutadania.
Activitats de les entitats de Terrassa
Diverses entitats de la ciutat han programat activitats per commemorar el mes de l'Orgull. La primera serà el pròxim 6 de juny amb una vesprada de jocs de taula per a persones dissidents, organitzat per Desviades Collective a l'Ateneu Candela a les 19:30 hores. Dos dies després, el 8 de juny, l'entitat Homies Pride Terrassa organitza una sortida per l'Anella Verda, que partirà a les 8 hores des del Parc Audiovisual de Catalunya.
El dia 14 de juny se celebrarà l'Ultimate Frisbee, una jornada d'esport en família, a càrrec del Consell Esportiu del Vallès Occidental de Terrassa (CEVOT) i el Club Ultimate Frisbee, que tindrà lloc de 10 a 12:30 hores a la Zona Esportiva Municipal de Can Jofresa. També se celebrarà un torneig de futbol inclusiu, el DesviCup, organitzat per Desviades Collective i Egara Futsal, el 15 de juny al Pavelló Municipal de Sant Llorenç de 9:30 a 14 hores.
Ja al mes de juliol, el dia 6, se celebrarà la festa Allioli Olé a la plaça Didó, de 20 a 23 hores, una proposta que barreja l'ambient LGTBIQ+ amb referents de la cultura catalana en un context d'oci festiu i reivindicatiu. S'hi farà una reinterpretació de les icones de l'imaginari col·lectiu català des d'una mirada queer, creativa i desacomplexada.
Tot seguit, el 10 de juliol, el Corralito organitza a la seva seu la presentació del fanzín Hiperrevolucionaris i Supergais – Una història de la Pluma i la C.C.A.G, a càrrec de João França. Per acabar, el 12 de juliol farà una vesprada de curts LGTBIQ+ a El Pati, al carrer de Sant Gaietà, 76.