Un projecte pilot del Parc de Recerca de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), l'Agència de Residus de Catalunya, Rezero-Fundació Catalana per a la Prevenció de Residus i el Consum Responsable, l'spin-off de la UAB Inèdit i la Cooperativa Falset Marçà preveu recuperar 100.000 ampolles de vi a Catalunya.
Es tracta del projecte reWINE en què hi estan involucrats quatre cellers catalans -la Cooperativa Falset Marçà, la Vinyeta, Talcomraja i Vins Pravi-, 50 restaurants i més d'una desena de comerços. Està en marxa des de setembre i la prova s'allargarà durant 18 mesos. Els quatre cellers ja han començat la distribució d'unitats indicant que han estat reutilitzades.
El mecanisme consisteix en què els restaurants guarden les ampolles, els distribuïdors les recullen per emmagatzemar-les i un cop s'hagi acumulat una quantitat suficient perquè el transport sigui òptim i eficient econòmicament i ambientalment, es buiden i es porten a la planta de rentat. Un cop netejades tornen a estar disponibles per utilitzar.
La prova, cofinançada pel programa LIFE de la Unió Europea, també compta amb el suport d'alguns comerços, que també són punt de recollida. Aquesta estimació de reutilitzar 100.000 ampolles suposarà evitar, aproximadament, l'emissió de 45 tones de residus d'envasos de vidre.
Es farà un seguiment dels impactes ambientals i socioeconòmics del projecte i la seva viabilitat, amb la finalitat de valorar quantitativament i qualitativament els beneficis que pot aportar. En el cas de ser positiu, l'objectiu és implementar aquest sistema d'economia circular per reutilitzar les ampolles del sector vitivinícola de Catalunya, aconseguint així reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle, la generació de residus i el consum energètic, a més d'un estalvi per als cellers.
La reutilització, segons dades de l'Associació d'Empreses de Distribució i Logística de Begudes i Alimentació de Catalunya (ADISCAT), en els últims sis anys ha disminuït un 36% i no es practica en hotels, restaurants i càtering.
Una prova pilot preveu reutilitzar 100.000 ampolles de vi a Catalunya
Hi ha quatre cellers, una cinquantena de restaurants i comerços involucrats en la iniciativa
ARA A PORTADA
-
-
Dos anys del 28-M: com estan les quatre capitals del país? D. Cobo / B. Surroca / À. Llobet / A. Ramos
-
Famílies del Karmel de Terrassa faran una manifestació pel «cop d'estat ideològic» de la propietat Anna Mira Perich
-
Quines poblacions de Catalunya es beneficiarien del tren orbital que planteja el Govern? Anna Mira Perich
-
Publicat el 23 d’octubre de 2018 a les 19:43
Et pot interessar
-
Societat Aquests són els noms més comuns al Vallès Occidental
-
Societat Comencen les obres per millorar la connexió entre la B-40 i l'A-2
-
Societat Així són faves del Vallès, el nou producte singular de les comarques de Barcelona
-
Societat Polèmica pel gir ultracatòlic d'una escola de Terrassa
-
Societat Terrassa ofereix 29 casals d'estiu per a joves i infants
-
Societat L'Ajuntament de Terrassa insisteix en evitar el tancament de línies d'I3 pel curs escolar 2025-26