Voleu fer una partida al Quinto, a veure si piquem?

El joc d’atzar és una tradició molt arrelada a Terrassa durant les festes nadalenques. El Quinto del Social té lloc, any rere any, des dels anys seixanta

Publicat el 06 de gener de 2011 a les 22:52
“Diga-me-la!”, “remena!” o “pela, pela!” són algunes de les expressions que més se senten en aquests dies festius en alguns locals terrassencs. Es tracta d'un vocabulari molt concret que no s'acostuma a sentir, mentre tenen lloc les partides al Quinto, el tradicional joc d'atzar que sovint serveix d'epíleg dels dinars familiars nadalencs.

A algunes persones el nom de Quinto no els diu res. I és que aquest joc és només típic en algunes poblacions del Vallès Occidental, del Garraf, del Ripollès, d'Osona i del Bages. En algun d'aquests llocs rep un nom diferent, el de Quina o Plena, però es refereix a exactament el mateix. El nom de Quinto, en concret, prové d'una tradició que hi havia als pobles. Quan els quintos anaven a fer el servei militar, es feia una recol·lecta per a aquests nois. “Normalment se'ls donava aliments com ara botifarra, fuet o algun conill”, explica Esteve Garrigó, un dels organitzadors del Quinto del Centre Social de Terrassa. Era una tradició dels pobles. A partir d'aquí, va sorgir el joc del Quinto amb el mateix nom que se'ls donava als que marxaven, ja que el joc va ser la manera que es va trobar per fer una recol·lecta més gran. Ara, el joc s'ha anat modernitzant i els afortunats que “piquen” ja no se'ls paga en espècies, sinó que s'emporten diners.

El Centre Social és un dels locals més concorreguts a l’hora d’anar a jugar al Quinto. Segons Garrigó, el dia de Nadal poden arribar a reunir-s’hi fins a 1.000 persones. “N'hi ha que fins i tot fan cua”, diu. I és que el del Social és un dels Quintos que queden a Terrassa que té més tradició: es va posar en marxa a finals dels anys seixanta.

Altres espais

Al casal del Barri de Sant Pere (pg. de Vint-i-dos de Juliol) també s'hi organitza un Quinto i, en aquest cas, és solidari. Ho fan La Papallona de Sant Pere i l'Associació Solidària KambaCat des de fa tres anys. Els diners que es recapten es destinen a finançar les activitats de La Papallona i els projectes que KambaCat està duent a terme a Kenya, on està construint uns pous d’aigua.

A Terrassa hi ha dos locals més on s'organitzen partides. Un d'aquests llocs és novetat d'aquest any: es tracta del Quinto de la Sala Faktoria d'Arts de La Rasa. L'altra és el que organitzen la secció de bàsquet i la secció d'hoquei patins del Club Sferic, que ja té uns quants anys d’història i paralitza durant les festes l’activitat esportiva del pavelló.