El govern de Balaguer està vivint una de les pitjors situacions a les que es pot enfrontar un executiu local: la de tenir els treballadors del consistori enfadats i amb ganes de protesta. A la Paeria de la capital de la Noguera els ànims estan encrespats en les darreres setmanes arran de la polèmica pel calendari laboral del 2024, acordat i aprovat per decret i en un ple municipal però posteriorment posat en dubte pel propi executiu.
Desenes de treballadors han fet una aturada de 10 minuts al davant de la casa de la Paeria aquest dijous per protestar contra la gestió del procés d'aprovació d'aquest calendari laboral que està duent a terme el regidor de Recursos Humans, Jesús Cienfuegos. Segons fonts del comitè d'empresa consultades per aquest diari, la protesta té la motivació de denunciar "les actituds del govern municipal en aquest cas i la manca de respostes que donen als treballadors". En aquest sentit, des del col·lectiu també es denuncia una manca de voluntat negociadora i un canvi constant d'arguments, alhora que es planteja ja la possibilitat de presentar un contenciós administratiu contra el govern si finalment s'aprova la nul·litat del decret aprovat fa uns mesos; "No tenim cap altra alternativa que portar el cas a la justícia", asseguren.
La mobilització d'aquest dijous ha estat insòlita al consistori balaguerí pel volum de treballadors implicats i per la voluntat de visibilitat: "Jo porto gairebé quaranta anys treballant aquí i no recordo una protesta d'aquesta magnitud i que afecti tanta gent", admetia un funcionari de l'ajuntament. En aquesta línia, des del comitè d'empresa s'apunta que aquesta aturada es replicarà cada setmana fins que no hi hagi una solució a aquesta problemàtica.
Dubtes sobre un calendari laboral aprovat
La cronologia dels fets és complexa i es remunta al passat mes d'abril, quan el col·lectiu de treballadors va presentar una proposta de calendari laboral que va ser aprovada mitjançant un decret el 6 de maig. En aquest document s'incloien mesures per compensar les hores extres, una reducció del temps durant els mesos d'estiu i dies addicionals per assumptes propis. Un mes i mig després, el 27 de juny, el govern de Lorena González va citar el comitè per comunicar que s'havia obert una revisió del decret d'aprovació i s'havia realitzat la petició d'un informe a la Comissió Jurídica Assessora.
Aquest organisme no va definir-se en el contingut de la negociació, però sí que va emetre un informe desfavorable a la revisió del decret tal com pretenia el govern. Això va passar el passat 20 de desembre. Amb aquest dictamen sobre la taula, el govern va reblar el decret tres dies després en el ple municipal, on es va aixecar la suspensió del calendari.
Tot i aquesta tramitació, el passat 15 de gener el govern municipal va informar novament dels dubtes sobre el càlcul d'hores en el calendari i que s'havia demanat un informe a un despatx d'advocats extern.
González diu que el cálcul dels treballadors no coincideix amb la normativa
L'alcaldessa, Lorena González, ha assegurat aquest dijous en declaracions a Ràdio Balaguer que la voluntat del seu govern és arribar a un acord amb els treballadors, tot i que ha admès que la proposta de calendari laboral per aquest 2025 planteja dubtes en diversos departaments de fiscalització. El mètode utilitzat per elaborar el càlcul de dies per compensar no coincideix amb la fórmula que marca la normativa vigent.