15 anys del Lleida-Alguaire: pocs passatgers i moltes proves de vol

La terminal lleidatana no ha complert amb les previsions inicials de trajectes comercials i s’h hagut de reinventar com a indret industrial i aeroespacial

Un avió a Alguaire
Un avió a Alguaire | ACN
Redacció
15 de gener de 2025, 08:57
Actualitzat: 8:57h

Aquest divendres farà 15 anys de la inauguració de l'Aeroport de Lleida-Alguaire, el primer promogut per la Generalitat i que va suposar una inversió d'uns 100 milions d'euros. Als seus inicis es preveia que Alguaire transportaria 395.000 passatgers en deu anys, però l'aviació comercial no hi ha acabat de rutllar mai per la proximitat d'aeroports molt més competitius com el de Barcelona.

Ara només hi funciona una ruta regular anual a Palma, tres cops per setmana. Amb tot, l'aposta per diversificar l'activitat de Lleida-Alguaire l'està consolidant com un aeroport de formació, industrial, tecnològic i de laboratori de proves per a l'aviació i la indústria aeroespacial. L'any passat va moure 39.664 passatgers i s'hi van fer 28.112 operacions.

La infraestructura lleidatana manté un ritme de pujada constant d'ençà de la pandèmia i el 2024 va registrar un 27% més de passatgers i un 61% més d'operacions que l'any anterior, cosa que l'ha situat com el catorzè aeroport de l'Estat en moviments, segons explica a l'ACN el director de l'Aeroport de Lleida-Alguaire, Antoni Serra.

L'increment es deu sobretot a l'activitat de formació teòrica i pràctica de pilots que hi porta a terme BAA Training durant tot l'any i l'escola del CESDA a l'estiu. A més, en l'últim any companyies com Air France, Vueling i Volotea també han fet feines de formació dels seus pilots a les instal·lacions lleidatanes. 

Aquest tipus d'activitat seguirà creixent els pròxims anys, gràcies a un acord de BAA per formar en tres anys 400 pilots d'aviació comercial, la meitat dels quals seran originaris de l'Índia. L'empresa lituana preveu adquirir més d'una vintena d'avionetes per a les pràctiques, que se sumaran a la desena d'aparells de què disposa actualment.

Nova residència i dos nous hangars

En paral·lel, Aeroports de Catalunya està construint una nova residència modular que permetrà allotjar 150 pilots de forma simultània al recinte aeroportuari i que s'enllestirà a l'estiu. L'equipament inclourà aules, habitacions, servei de restauració i bugaderia, i permetrà pal·liar les dificultats d'allotjament a l'entorn més pròxim de l'aeroport.

L'empresa pública també està enllestint les obres d'un nou hangar de 1.200 metres quadrats per a BAA Training i en construeix un altre de 625 metres quadrats per a l'empresa lleidatana d'aviació corporativa Vallwing. El dels aerotaxis és un segment de negoci que no ha destacat mai a Lleida-Alguaire, però que ha guanyat demanda d'ençà de la pandèmia, segons Serra.

Activitat industrial, de proves i aeroespacial

Precisament, arran de la Covid-19 l'aeroport lleidatà va ser un dels que van elegir aerolínies com Norwegian o Icelandair per a emmagatzemar els seus avions mentre duraven les restriccions. Amb els avions volant de nou, l'activitat industrial a Alguaire es concentra sobretot en l'àmbit del manteniment, la rehabilitació i el desballestament d'aeronaus. El 2024 s'han desmuntat a Alguaire un Boeing 747 i dos Boeing 757 per part d'empreses com Aeronpark, JAS i Servitec.

En paral·lel, Alguaire acull actualment mitja dotzena de projectes en l'àmbit de la producció d'hidrogen verd per a l'aviació a partir d'energia generada amb plaques solars i també en l'àmbit dels drons i la mobilitat aèria. En aquest sentit, s'hi ha establert el primer vertiport per a drons logístics integrat en un aeroport internacional d'Europa que la indústria utilitza com a centre de proves i de mostra.

Les instal·lacions de Lleida-Alguaire han acollit aquest any tres noves empreses: Aerofort, que fa formació per aprendre a pilotar drons destinats usos per a l'agricultura; Atmake, una empresa emergent de construcció de peces aeronàutiques; i l'empresa d'aviació corporativa Vallwing. 

Arxivat a