L'Aeroport de Lleida-Alguaire prova un nou Sistema de navegació amb drons

Les proves busquen millorar la precisió dels drons i avançar cap a la mobilitat aèria amb avions autònoms

Un vehicle autònom s'enlaira a l'aeroport d'Alguaire
Un vehicle autònom s'enlaira a l'aeroport d'Alguaire | Anna Berga
Redacció
12 de juny del 2024

Alguaire ha iniciat aquesta setmana les proves del sistema EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) en vehicles aeris no tripulats. Aquest sistema, desenvolupat per l'Agència Espacial Europea, augmenta la precisió i la fiabilitat dels sistemes de navegació per satèl·lit, com el GPS.

Les proves es duen a terme amb un taxi-dron sense conductor amb capacitat per a dues persones, que opera des del vertiport de l'aeroport lleidatà. L'aeronau realitza entre tres i quatre vols diaris per recollir dades i avaluar la integració del sistema EGNOS. Aquesta iniciativa forma part del projecte SAMVA de l'Agència Espacial de la Unió Europea, que busca impulsar l'ús de la tecnologia EGNOS en serveis d'helicòpter i eVTOL (aeronaus de desplaçament vertical i horitzontal elèctriques).

Segons Ricardo Ortega, vicepresident d'EHang per a Europa i Llatinoamèrica, la implementació d'EGNOS permet establir rutes aèries predefinides que asseguren que les naus compleixen sempre els recorreguts previstos, garantint així la seguretat i facilitant el desplegament de la mobilitat aèria urbana en entorns complexos. Ortega ha destacat que el projecte pretén demostrar que és possible crear una xarxa d'aero-taxis amb la tecnologia actual, tot i les estrictes regulacions actuals que limiten l'ús de drons autònoms.

Les proves, que van començar la setmana passada i s'allargaran fins divendres, tenen tres objectius principals: habilitar les capacitats d'EGNOS en el vehicle no tripulat per proporcionar una guia de navegació precisa, desplegar EGNOS a l'aeroport d'Alguaire per donar suport a operacions aèries, i desenvolupar i validar els criteris de disseny d'un procediment de vol amb EGNOS.

Aquesta iniciativa compta amb la participació d'EHang, Aeroports de Catalunya, l'empresa catalana PildoLabs, l'empresa Eliance, l'associació ARC, l'operador ThalesAlenia Space i la Universitat Politècnica de Timisoara.

Arxivat a