La problemàtica associada amb l'immoble Santiago Rossinyol a les Borges Blanques, un edifici ocupat per persones que no paguen el lloguer, ha estat persistent i complexa des de fa més d'una dècada. Els habitatges socials no donen l'abast a Catalunya, on només el 2% ho són, mentre que la mitjana de la Unió Europea multiplica per cinc aquesta proporció. El bloc de pisos de la localitat de les Garrigues, inicialment destinats a ser de lloguer social i gestionats per la Caixa, va començar a patir problemes l'any 2011. Aquesta situació va evolucionar amb el temps, amb episodis de conductes incíviques i activitats delictives. Les tensions han augmentat en diversos moments clau, com el 2017, el 2021 i ara l'any 2024, amb un impacte considerable en els residents i el veïnat.
La tensió es pot palpar en entrar al poble; els veïns prefereixen evitar parlar del tema i els ocupants del bloc allunyen els mitjans que intenten acostar-s'hi. Tot i la necessitat urgent d'una solució, l'alcalde del municipi, Josep Farran, destaca que la presència de grans tenidors complica encara més la situació, limitant les opcions disponibles per resoldre-la de manera eficaç.
Des de quan es pateix aquesta situació?
La problemàtica amb l'immoble Santiago Rossinyol es remunta aproximadament al 2011-2012. Inicialment, els habitatges eren destinats a lloguer social i eren gestionats per la Caixa, però amb el temps la situació va començar a empitjorar. Els primers anys van estar marcats per conductes incíviques, que més tard van evolucionar cap a activitats delictives. Això ha causat diversos períodes de conflicte social, amb moments destacats de tensió el 2017, el 2021, i recentment el 2024.
En aquests moments és el punt més àlgid d'aquesta tensió?
Actualment, la situació es podria descriure com a calma tensa. Les condicions a l'immoble són canviants i poden variar setmana a setmana. En aquest moment, sembla que hi ha una certa estabilitat, en part gràcies a les mesures preses per assegurar els subministraments d'electricitat i d'aigua, que han ajudat a mitigar algunes de les tensions.
Quina situació de tensió podria mencionar que han viscut els veïns?
Quan parlem de veïns, és important aclarir que ens referim a una varietat de persones afectades, incloent-hi aquells amb contracte de lloguer social, els propietaris dels pisos, i els residents dels carrers adjacents. Les primeres persones afectades han estat els residents del bloc mateix. Un exemple de tensió es va produir l'agost del 2021, amb el robatori de cinc o sis vehicles en poques setmanes. Això va culminar amb l'assassinat d'un veí a començaments d'octubre del 2021. Més recentment, els darrers mesos han vist un augment de robatoris que ha intensificat la preocupació entre els residents.
"Les primeres persones que han patit la problemàtica de Santiago Rossinyol són les mateixes persones que hi vivien"
Què podria dir de l’intent de suïcidi d’una persona del bloc?
L’intent de suïcidi que va captar l’atenció mediàtica havia estat precedit per diverses crides d’atenció durant els mesos anteriors. Els psiquiatres implicats havien avaluat aquestes crides com a signes d’alerta, però no com a temptatives reals. L'abril del 2024, un episodi sostingut de robatoris, que va incloure el robatori i crema de dos vehicles, va desembocar en una concentració davant de la sucursal de la Caixa. Aquesta situació va augmentar la tensió en la comunitat.
Ara per ara no es preveu cap solució?
La problemàtica és complexa i requereix un enfocament adequat. Fins ara, la situació ha estat gestionada en un context marcat per la presència de grans tenidors. Això ha limitat les opcions disponibles per resoldre la problemàtica de manera eficaç. La solució efectiva passarà per l’adquisició de l’immoble per part de l’Ajuntament, la qual cosa permetrà establir criteris clars per a l’accés i gestió de l’habitatge, i evitar dependre de les decisions de grans tenidors.
"Hem de fugir de les solucions màgiques que prometen segons quines formacions polítiques"
Això vol dir que la solució arribarà d'un dia per l'altre?
No, la solució no serà immediata. El procés per adquirir l'immoble i implementar les mesures necessàries per a resoldre la situació és llarg. No obstant això, quan l'Ajuntament es converteixi en propietari de l'immoble, tindrem els instruments adequats per abordar la situació de manera més efectiva i establir solucions sostenibles.
Fa uns mesos els veïns protestaven els dimecres a la una del migdia, encara es fan aquestes protestes?
Les protestes que es van realitzar els dimecres al migdia van ser organitzades per un grup ciutadà i es van dur a terme només una vegada. Després d'aquesta concentració inicial, no s’han repetit i no hi ha hagut més accions d'aquest tipus des de llavors.
Llavors els veïns s’han donat per vençuts?
No, els veïns no s’han donat per vençuts. Hem estat treballant per transmetre que, tot i que la problemàtica és complexa i requereix temps per a la seva solució, hi ha un camí a seguir. Hem de ser realistes i evitar solucions ràpides o promeses que no són viables. La solució requereix un enfocament a llarg termini i la implementació d’eines adequades per gestionar la situació de manera efectiva.
La policia patrulla regularment la zona?
Sí, tant la Policia Local com els Mossos d’Esquadra patrullen la zona de manera regular. Aquest patrullatge és una part important de les mesures per assegurar la seguretat i controlar les tensions a l’àrea afectada.
L'operatiu contra el frau elèctric ha canviat algunes coses?
L'operatiu contra el frau elèctric va comportar el tall del subministrament elèctric a l'immoble per evitar riscos d'incendi. Aquesta mesura va provocar una tensió temporal de dues a tres setmanes, però no ha solucionat el problema de fons. Els residents han trobat maneres de restablir el subministrament de manera il·legal, i el problema de fons, que és establir criteris clars per a l'accés a l'habitatge, no s'ha resolt.
Tenen pensat portar el cas a la Generalitat per demanar ajuda?
Actualment, no contemplem portar el cas davant d'una entitat superior perquè creiem que la situació no s'allargarà indefinidament. Estem enfocats a resoldre el problema amb els recursos i estratègies que tenim disponibles i confiem que la solució arribarà a través dels canals actuals. La clau és continuar treballant en l'adquisició de l'immoble i en l'establiment de mesures eficaces per solucionar la problemàtica de manera sostenible.