Edat mínima i casc obligatori: Trànsit proposa regular els patinets elèctrics

El SCT elabora una guia per harmonitzar les normatives municipals a Catalunya amb diverses recomanacions per als ajuntaments

Publicat el 16 de juny de 2023 a les 18:11
El Servei Català de Trànsit (SCT) ha passat a l'acció aquest divendres per regular els patinets elèctrics a tot Catalunya i ha impulsat una guia tècnica per harmonitzar les diverses normatives municipals. Es tracta d'un conjunt de recomanacions, com l'establiment d'una edat mínima d'ús de 16 anys, l'obligatorietat del cas i la contractació d'una assegurança; que els ajuntaments podran incorporar.

L'ordenança model pretén actuar sobre aspectes no legislats en un nivell fonamental, per guiar i facilitar als municipis la inclusió de la regulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP) en les seves ordenances de mobilitat o de circulació i alhora simplificar i clarificar la informació sobre els drets i deures dels usuaris dels patinets elèctrics. Tot, per promoure una mobilitat urbana més segura per a tots els col·lectius, una millor convivència entre els diferents modes de transport i protecció dels més vulnerables com els vianants, segons ha explicat el SCT.

També clarifica els espais de circulació dels VMP en zones urbanes, per tal de minimitzar el conflicte viari dels patinets elèctrics amb altres usuaris de la via pública. Així, no es permet la circulació de patinets elèctrics en voreres, rambles o passejos; es recomana no transitar en espais d’ús preferent de vianants i respectar l’itinerari accessible per a les persones que van a peu, així com s’especifiquen les zones de circulació prioritària com vies pedalables i zones 30 quilòmetres per hora. Als carrers amb una limitació a 50 quilòmetres per hora, es recomana evitar circular-hi amb VMP i es recorda la prohibició de transitar per travesseres i vies interurbanes.

D’altra banda, el document també recorda que els conductors de vehicles de mobilitat personal poden incórrer en conductes sancionables, com per exemple l'ús del telèfon mòbil o d’auriculars, no sotmetre’s a la prova d’alcohol o drogues, circular per voreres o zones de vianants o circular amb un acompanyant.

“Hem fet també una anàlisi de la normativa i hem detectat que hi ha molta confusió; amb aquest dossier oferim als municipis criteri, opinió i autoritat”, subratlla el director del SCT, Ramon Lamiel. El document, que s’inclou en el 29è Dossier tècnic del Servei Català de Trànsit sobre Recomanacions per a la circulació segura dels vehicles de mobilitat personal, pretén posar fi a aquesta situació d'ambigüitat.

[plantillavirals]