El ple del Conselh Generau d’Aran ha decidit, per unanimitat de tots els grups polítics, demanar a la Generalitat la captura de l'ós Goiat. Aquesta decisió s’ha pres després dels reiterats atacs mortals que aquest animal ha fet recentment a ramats de la Val d'Aran. A aquest fet s'hi afegeix que molts dels atacs s'han produït a pocs metres de nuclis habitats.
Al mes d'abril l'Aran va registrar els primers atacs de l'ós a ruscos i bestiar d'aquest any. Va ser una predació a dos ruscos i una euga morta al terme municipal de Bausen. En els dos casos, els danys van coincidir amb la presència al lloc dels fets de Goiat.
A començament de mes de maig el Conselh Generau d'Aran va constatar dos atacs més a una ovella i un xai en una finca propera a Betlan, al municipi de Vielha e Mijaran, al límit del poble amb la resta de prats. Segons el Conselh, l'atac es va produir en una finca protegida amb el sistema de pastor elèctric.
A finals del mes de maig van registrar a l'Aran tres atacs més a bestiar viu i a començament del mes de juny ramaders aranesos van denunciar nous atacs a animals. Durant el mes de juny Goiat ha seguit atacant i produint danys mortals a animals.
El síndic d'Aran, Carles Barrera, ha explicat que el Goven aranès solament té la responsabilitat del seguiment i de les indemnitzacions dels atacs d'ós i en cap cas pot decidir de forma unilateral mesures de captura i translocació als llocs d'origen de qualsevol exemplar considerat conflictiu i ha afegit que aquesta decisió l'ha d'activar la Generalitat.
Tants atacs i tan a prop de nuclis de població ha portat a una “intranquil·litat social" que ha provocat la decisió del Conselh Generau d'Aran.
Goiat és l'únic exemplar localitzat de forma permanent a través d'un collar amb emissor GPS. L’animal va arribar ara fa dos anys al Pirineu català, el juny de 2016, concretament al Pallars Sobirà, procedent Eslovènia. Goiat era cridat a substituir l'envellit Pyros, l'altre mascle arribat d'Eslovènia el 1997.
El Conselh Generau d'Aran demana a la Generalitat que capturi l'ós Goiat
Aquesta decisió s'ha pres després dels reiterats atacs a animals i l'apropament del plantígrad a nuclis urbans
ARA A PORTADA
-
-
Primer avís de calor intensa a Catalunya amb pics de fins a 40 graus al Segrià Oriol Almacellas Verdés
-
-
El detingut per agredir els Mossos a la Mariola, cap d’un grup que rellogava pisos ocupats Oriol Almacellas Verdés
-
Serrano jura com a Copríncep d’Andorra i es compromet amb els valors democràtics Àlvar Llobet i Sotelo
Publicat el 17 de juny de 2018 a les 23:05
Et pot interessar
-
Societat La CUP i Fruita amb Justícia Social denuncien la mort d’un temporer a Fraga
-
Societat Una alumna de la Seu d’Urgell, la millor nota de les PAU a Lleida
-
Societat Catalunya preveu una collita de pera un 43% més gran que la de l'any passat, però encara per sota de la mitjana
-
Societat Dos germans de Bellpuig reben una reclamació d’Hisenda per una multa del seu pare ja difunt
-
Societat El turisme a Lleida es concentra en pics d’estiu i hivern, amb comarques que quintuplican la població
-
Societat La coca de recapte, estrella del Sant Joan a Lleida