Tècnics del Consell Comarcal del Pallars Jussà estan treballant el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya 2008-2012 per a presentar-hi observacions atenent a la importància que des del Consell Comarcal es dóna al transports públic com a eix vertebrador del territori i més en l’àmbit rural.
Aquest pla, elaborat per la Secretaria de Mobilitat de la Generalitat, estableix les principals línies d’actuació que seguiran els transports públics a Catalunya i actualment es troba en fase de presentació de propostes i observacions.
Per aquest motiu el cap de l’Àrea de Suport als Municipis del Consell Comarcal, Constante Aranda, fa una aposta per a incrementar les xarxes de transport públic intercomarcal al Pirineu per mitjà de bus però també amb l’augment de serveis de trens a la línia de La Pobla de Segur i treballar en l’abaratiment del cost del transport públic per carretera. Cal tenir present que l’accés al Pallars, tot i els esforços esmerçats per diferents institucions, l’accés al Pirineu amb transport públic és complicat i té un cost molt superior a altres recorreguts.
La millora de la qualitat de vida dels habitants dels Pallars es basa en bones infrastructures però també en bons serveis de comunicació. En aquest sentit el transport a la demanda (que comunica nuclis de la comarca amb petits vehicles) va traslladar 2200 persones durant el 2007, servei que ofereix la Secretaria de Mobilitat i el Consell Comarcal.
A aquesta qüestió cal afegir que des del Consell Comarcal s’és conscient de la importància que té el Pallars Jussà com a porta d’accés a les comarques del Pirineu, sobretot pel que fa referència al port de Comiols, i es considera necessari que el Pla de Transport de Viatgers reculli aquest fet. El port de Comiols és un pas obligat no només per arribar a la comarca, sinó també per dirigir-se cap al Pallars Sobirà i per a la interconnexió en entre les comarques del pla de Lleida i el Pirineu, motiu pel qual i per a facilitar les connexions tots els alcaldes del Jussà i del Sobirà han considerat repetidament la redacció del projecte i posterior construcció del tunel de Comiols com el projecte prioritari en aquesta part del Pirineu.