Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha finalitzat les obres de reforç de l’estructura d’un túnel situat al costat del pantà de Camarasa, entre les estacions de Santa Linya i Àger (Noguera), a la línia Lleida-La Pobla de Segur. L’actuació, que ha suposat una inversió d’1,83 milions d’euros, ha inclòs també la instal·lació de malles i barreres a l’exterior del túnel per protegir-lo de l’impacte de possibles despreniments de roques d’un vessant de la muntanya. Les obres de reforç d’aquest doble tram de túnel van iniciar-se l’abril passat i han tingut una durada de 7 mesos. Els treballs s’han dut a terme de nit, per no afectar el servei regular de les circulacions entre Lleida i La Pobla de Segur.
D’una banda, l’actuació finalitzada aquesta setmana ha consistit en el reforç de l’estructura del túnel, format per dos trams: un primer tram de túnel original excavat en roca i un segon tram, construït a cel obert, que es va fer durant el segle XX per protegir la via d’esllavissades. Precisament, el sostre d’aquest segon túnel presentava patologies històriques, prèvies a l’explotació de Ferrocarrils, a causa d’haver rebut en el passat l’impacte de despreniments de roques.
Ferrocarrils ha dut a terme les reparacions i els sanejaments necessaris i ha reforçat el túnel amb la instal·lació d’estructures metàl·liques interiors, com ara malles i barres d’acer i perfils metàl·lics, i hi ha projectat formigó.
D’altra banda, abans de reforçar l’estructura del túnel, Ferrocarrils va dur a terme una primera fase de l’obra, consistent en la instal·lació de malles de protecció a la part superior del fals túnel, amb l’objectiu de protegir-lo en el futur de l’impacte de possibles esllavissades del vessant de muntanya que hi ha a la zona, i que té 200 metres d’altura. L’actuació va consistir en la instal·lació de barreres dinàmiques, el reforç del vessant amb ancoratges i el sanejament del talús.
Sistema d’avisos preventius
La pròxima fase de l’actuació serà la instal·lació de sensors a les barreres dinàmiques amb l’objectiu d’incorporar aquest tram de túnel al sistema d’avisos preventius de possibles despreniments de roques. Aquest sistema de seguretat, conegut amb el nom d’aspa-fletxa, va començar a ser implantat per Ferrocarrils l’any 2021 en diferents vessants de la línia. Des de llavors, ja l’ha instal·lat en una quinzena de punts de la línia, tot formant un total de 6 quilòmetres de barreres sensoritzades. Aquest sistema suposa un increment de la seguretat en la predicció i avís de caigudes de roques de petites o grans dimensions.