La nova Tracjusa promet menys emissions i més energia verda a les Garrigues

L'informe, encarregat pels responsables del projecte, assenyala que cal millorar la presència de nitrats a l'aigua

Publicat el 03 d’octubre de 2025 a les 16:47

Juneda (Garrigues) acollirà una nova planta de gasificació el 2027 que, segons un informe ambiental encarregat pels impulsors, compleix els requisits de salut pública i medi ambient. L’estudi, elaborat per la consultora ERF-WATTEGA, destaca que la qualitat de l’aire a la comarca és “bona” i que el problema ambiental principal continua sent la presència de nitrats a les aigües subterrànies, derivada dels purins.

El consultor Ivan Capdevila ha remarcat que no hi ha correlació entre l’activitat actual de Tracjusa i els nivells de contaminació atmosfèrica dels darrers anys. En canvi, ha subratllat que la gasificació de residus és una opció ambientalment millor que la incineració o l’abocador.

La nova instal·lació permetrà substituir el gas natural per combustibles derivats de residus (CSR), amb un estalvi estimat de 300.000 MWh anuals. També incrementarà la producció de biogàs i fertilitzants fins a les 18.000 tones. El president de Gestió Ramadera de Ponent (GAP), Eduard Cau, ha defensat que el projecte aportarà “sostenibilitat econòmica i ambiental” i permetrà convertir les emissions de CO₂ en una nova font d’ingressos.

Els impulsors asseguren que les exigències ambientals actuals fan que el nou projecte sigui menys contaminant que el dissenyat inicialment el 2016.

Escull Lleida com la teva font preferida de Google