El Laboratori de Robòtica de la Universitat de Lleida (UdL) ha desenvolupat un dispositiu d'Internet de les Coses (IoT per les sigles en anglès), que permet convertir un ascensor convencional en un que pot ser utilitzat sense polsar físicament cap botó de forma ràpida i no intrusiva, mitjançant una aplicació web o un codi QR. Planteja avantatges per a l'ús sense contacte en condicions de pandèmia, per a les persones amb alguna discapacitat o per a robots mòbils de neteja o repartiment sense supervisió. Els resultats del projecte, que l'equip ha testat a l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la UdL, els han publicat a la revista científica "Applied Sciences".
El dispositiu IoT no requereix cap manipulació de l'ascensor ni connexió de cablejat. Rep energia d'una bateria interna de gran capacitat i es col·loca a sobre de la botoneria interior de tal forma que pugui polsar els interruptors mitjançant servomotors analògics de baix cost. Això permet una implementació ràpida i senzilla. Un codi QR situat al costat dels botons crida de l'ascensor permet demanar-lo automàticament, sense tocar res. a la pantalla del telèfon mòbil apareix una web senzilla que ens permet seleccionar la destinació.
El professor de l'EPS i director del Laboratori de Robòtica de la UdL, Jordi Palacín, explica que en el cas d'una persona cega, el codi QR pot ser llegit en un rang de distàncies de 20 centímetres a 2 metres i mig, amb la qual cosa "no cal apuntar el mòbil amb precisió" i, una vegada llegit, només cal tocar la pantalla de l'usuari.
A més, el sistema permet que en un futur es pugui realitzar un control per veu per sol·licitar l'ascensor i per indicar la destinació. Pensant en persones que fan servir cadira de rodes, el dispositiu incorpora una altra funcionalitat especial: mantenir la porta de l'ascensor oberta, per evitar cops indesitjats pel tancament automàtic.
La UdL desenvolupa un dispositiu per utilitzar l'ascensor sense prémer botons
L'eina està pensada per facilitar l'ús a les persones amb diversitat funcional i els robots autònoms
ARA A PORTADA
Publicat el
28 de març de 2023 a
les 18:41
Actualitzat el
28 de març de 2023 a les
18:51
Et pot interessar
-
Societat
La Passió de Cervera tanca la temporada amb un 35% més d'espectadors respecte de l'any passat
-
Societat
Alerta a Lleida per l'augment de dones i joves que viuen al carrer
-
Societat
Les Borges Blanques commemora la proclamació de la República Catalana amb una recreació històrica
-
Societat
La inflació puja fins al 3% a Lleida pels preus a l’alça dels carburants per la guerra
-
Societat Perdonen un deute de 155.000 euros a un hostaler de la Noguera arruïnat per la pandèmia
-
Societat
Dos anys d’Horitzons: reflexió, territori i mirada de futur des de Ponent
