La carretera tindrà una amplada de 12 metres –amb dos carrils de circulació de 3,5 metres d'amplada i vorals de 2,5 metres, cadascun– tret d'un tram, més urbà, d'uns 800 metres de longitud, on, segons les zones, es preveuen vorals d'1,5 metres de longitud, voreres i carril d'aparcament.
La variant s'inicia al costat nord del pas de l'N-230 sobre el riu Garona. Un primer tram d'uns 200 metres se situa al costat del riu, fins que es forma una rotonda a la zona d'eth Solan. Aquest giratori tindrà un diàmetre exterior de 32 metres, amb una anella circular de 8 metres d'amplada i dos carrils. Posteriorment, la variant segueix per la zona urbana d'eth Solan en un tram d'un 500 metres i continua amb un recorregut interurbà al nord de l'actual C-28 i del riu Garona. En aquest tram, es preveu la formació de diversos murs per a minimitzar afectacions a la zona muntanyosa contigua. Finalment, la variant creua el Garona mitjançant un viaducte de 96 metres i connecta amb la C-28 amb una nova rotonda sobre aquesta carretera. Aquesta rotonda final, d'un diàmetre exterior de 40 metres, se situa a uns 250 metres abans de la rotonda actual d'Escunhau.
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques està duent a terme en els últims anys un conjunt d'actuacions a la C-28 per tal de millorar-ne el nivell de servei i potenciar les comunicacions entre el Pallars Sobirà i la Val d'Aran. Entre aquestes obres s'hi troba la variant d'Esterri d'Àneu i les obres de condicionament en diversos trams al seu pas pel Pallars, que van concloure a finals de 2008, amb una inversió superior als 40 milions d'euros. A la Val d'Aran, actualment estan adjudicades obres de millora del tram de Salardú a Baqueira, amb un pressupost de 4,1 milions d'euros. Aquestes obres començaran l'estiu vinent i, posteriorment, s'executaran treballs de condicionament del tram de Baqueira fins al cap del Port de la Bonaigua.