Montilla assegura que cal potenciar l'aprofitament dels boscos

Publicat el 09 de setembre de 2008 a les 12:57

El president Montilla va elogiar la tasca duta a terme per tots els responsables que ha tingut el CTFC al llarg dels seus 13 anys d'història ja que "es tracta d'una institució jove que ha adquirit maduresa en molts pocs anys".

En l'acte, a més del president Montilla va intervenir el president del CTFC i secretari general del Departament de Medi Ambient i Habitatge, Eduard Pallejà, que va declarar que amb aquest nou edifici el CTFC fa un pas més a la internacionalització, i a l'impuls de la recerca i la transferència de Tecnologia. Pallejà va explicar que el CTFC està present en diferents àmbits de la recerca en 17 països i compta amb un pressupost de més 14 milions d'euros i una plantilla de més de 125 professionals.

En la inauguració hi van assistit nombroses autoritats com Eudald Carbonell, que va intervenir amb una ponència sota el títol "S. XXI, coneixement transformat en pensament". També hi van ser presents nombroses personalitats del Ministerio de Ciencia y Innovación, del Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, així com de la Generalitat de Catalunya, de les administracions locals, de les principals universitats del país i del Congrés dels Diputats, el Parlament i el Senat. El món universitari i de la recerca també hi ha estat present.

El nou edifici té 3.000 m2 i incorpora les últimes tecnologies en estalvi energètic i optimització dels recursos naturals. El sistema de calefacció compta amb una caldera de biomassa, la única a Catalunya que permet donar escalfor a més de 3.000 m2. La biomassa és una energia renovable que evita l'ús de combustibles fòssils com el petroli i permet reduir les emissions de CO2. A més, la combustió de fusta i rostolls pot contribuir a una millor ordenació dels nostres boscos així com a atorgar-li un valor econòmic.

També compta amb un sistema de recollida d'aigües pluvials que serveixen de reserva d'aigua per a la protecció en cas d'incendi i per al reg de la finca. Les aigües es reutilitzen, després del seu tractament a la depuradora i les façanes i la coberta estan revestides de pedra i fusta, permetent un millor control higrotèrmic, disminuint les possibles humitats per permeabilitat dels materials i contrastos tèrmics. L'edifici ha tingut un cost d'uns 7 milions d'euros.

Externament està adaptat al paisatge, construït seguint el nivell del terreny en forma de feixa o bancal. Es tracta, doncs, d'un edifici emblemàtic, únic a la zona i situat en un entorn immillorable com és el Solsonès.

El Centre Tecnològic Forestal de Catalunya (CTFC) és un centre de recerca aplicada, formació i transferència de tecnologia en matèria forestal. És un consorci format pel Consell Comarcal del Solsonès, la Universitat de Lleida, la Diputació de Lleida, la Fundació Catalana per la Recerca i Innovació, el Centre de Desenvolupament Rural Integrat de Catalunya i la Generalitat de Catalunya.

El centre té la seva seu a Solsona i compta també amb altres delegacions: a l'Espluga de Francolí; a Barcelona, on hi ha la Fundació Catalana per la Recerca i Innovació; i a Lleida, a l'ITL (Institut Tecnològic de Lleida), dins del Parc Científic de Lleida.

La seva missió és contribuir a la modernització i a la competitivitat del sector forestal, al desenvolupament rural i la gestió sostenible del medi natural, per mitjà de la recerca, la formació i la transferència de tecnologia i coneixement a la societat.

 

 

El president Montilla durant la inauguració del nou Centre Tecnològic Forestal. El president Montilla durant la visita al nou CTFC de Solsona.