La paperera de Rosselló (Segrià) ha posat en marxa la caldera de biomassa més gran de Catalunya, amb una potència tèrmica de 36 megawatts. Aquesta infraestructura substitueix una planta de cogeneració que funcionava amb gas natural i permet generar electricitat per a l’autoconsum, així com vapor per al procés productiu de l’empresa. La seva entrada en funcionament suposarà una reducció del 95% de les emissions de CO2 de la companyia.
El projecte ha requerit una inversió de 28 milions d’euros, dels quals 6,2 milions han estat aportats per una subvenció de l’Institut Català de l’Energia (ICAEN). La caldera funciona amb 68.500 tones anuals d’estella forestal, un combustible renovable que prové de la gestió forestal i que inclou restes de copes d’arbres i sotabosc. A més, la instal·lació es complementa amb el biogàs produït per l’estació depuradora de la planta.
L’equipament ha estat desenvolupat per l’enginyeria Engie i disposa d’una sitja amb capacitat per emmagatzemar fins a 4.000 metres cúbics de biomassa. Segons la presidenta de la companyia, Elisabet Alier, el projecte ha creat 20 llocs de treball directes i més de 200 d’indirectes, tant en la construcció i manteniment com en el subministrament del material forestal, que prové d’un radi de 150 quilòmetres.
Aquest dijous, la directora de l’ICAEN, Marta Morera, acompanyada de la directora dels serveis territorials a Lleida del Departament de Territori, Josefina Terés, ha visitat les instal·lacions i s’ha reunit amb la presidenta d’Alier. Morera ha destacat que aquest projecte és un exemple de com la indústria catalana aposta per la descarbonització i ha subratllat que la biomassa és una eina clau per millorar la gestió forestal i reduir la dependència dels combustibles fòssils.
A més, ha remarcat que el Govern està impulsant estratègies com la Catalana de la Biomassa i la del Biogàs per fomentar aquesta transició energètica. En aquest sentit, ha recordat que l’ICAEN ha habilitat 154 milions d’euros en ajuts per a l’eficiència energètica en la indústria i 150 milions més per a l’autoconsum amb energies renovables, mobilitzant gairebé 11.000 sol·licituds en conjunt. També s’han destinat 38,5 milions d’euros a projectes per incorporar energies renovables tèrmiques en diferents sectors econòmics.