El llibre aplega 29 contes tradicionals del Pirineu, estructurats per temàtiques i personatges. Així, en el primer apartat hi apareixen gegants, dones d’aigua i follets, mentre que els encanteris són els protagonistes del segon bloc. En tercer lloc se situen els dimonis, les bruixes i la por, mentre que els espavilats i els animals configuren els dos darrers capítols. Entre els contes que es poden trobar al llibre hi ha El Joan de l’Ós, El pastor de la Bastida, L’escloper de Meranges, La Fustots o La guilla i el llop.
Sol Gasch (Travesseres, Cerdanya, 1942) és llicenciada en Geografia i Història, ha estat catedràtica d’Història a l’Institut Joan Brudieu de la Seu d’Urgell i actualment exerceix com a professora i tutora a la UNED de la Seu. Co-autora, amb el seu germà Quim, del llibre Contes de Cerdanya, ha publicat també La Cerdanya, els viaranys del romànic, amb fotografies de Ricard Lobo. Ha escrit, amb altres autors, el volum dedicat a la història de l’obra L’Alt Urgell, una visió de conjunt, el qual es troba pendent d’edició. La il·lustradora del llibre, Begonya Molins, és llicenciada en Història de l’Art i titulada en Disseny Gràfic.
Sol Gasch sent una fascinació especial pels contes populars des que li’n van explicar de petita. “De més gran –afegeix-, en vaig llegir molts i ara n’explico i en recullo per escrit per dues raons: la primera, perquè els nens i les nenes tinguin l’oportunitat de fer volar la imaginació mentre escolten un conte i, la segona, per aportar el meu petit granet de sorra a la seva conservació i difusió”.
La portada del llibre. La portada del llibre.