L’exposició pren com a referència l’inventari del patrimoni industrial de la comarca, elaborat entre els anys 2004 i 2007 per l’historiador Lluís Obiols, el qual va catalogar més de 150 elements d’interès. L’inventari va ser impulsat pel Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya en col•laboració amb el Consell Comarcal.
El mateix Obiols ha estat l’encarregat de redactar els textos i aportar les fotografies actuals de l’exposició, que també inclou imatges antigues d’alguns dels elements inventariats. El disseny i la maquetació de l’exposició són obra de Sandra Castiñeira.
Com apunta Lluís Obiols, el patrimoni industrial de l’Alt Ugell no el conformen grans indústries, sinó “petites instal•lacions molt diverses, esteses per tots els racons de la geografia comarcal”.
L’historiador explica aquest fet per les característiques físiques de l’Alt Urgell, un territori històricament mal comunicat, amb la qual cosa “la població va haver de buscar-se un autoabastiment, l’autosuficiència de cada vall o, fins i tot, de cada poble, en la mesura del possible”. Així per exemple, “pràcticament a cada poble de l’Alt Urgell trobem un o més molins fariners, fins arribar al cas excepcional de Civís, on se’n conserven nou”.
Després de la inauguració de l’exposició, que tindrà lloc a les 4 de la tarda al Pou del Gel d’Oliana, Lluís Obiols farà una xerrada, a dos quarts de 6 a l’ajuntament de la vila, sobre el patrimoni industrial de la comarca.
L’exposició tindrà caràcter itinerant i, després d’Oliana, anirà al Museu de les Trementinaires de Tuixent, on estarà exposada al llarg de tot el mes de desembre. Al Consell Comarcal de l’Alt Urgell, a la Seu, es podrà veure del 7 al 31 de gener.
Forn de terrissa de Josa Forn de terrissa de Josa.