Els Mossos participaran en les recreacions dels Matiners

El Grup de Servei Històric del Cos de Mossos d'Esquadra acompanyarà les tropes isabelines en la seva arribada a Avinyó i faran les funcions del cos creat el 1719

Publicat el 10 de maig de 2013 a les 19:45
Reclutament de tropes carlistes. Foto: Matiners, Col·lecció Privada

A darrera hora el Grup de Servei Històric del Cos de Mossos d'Esquadra ha confirmat que participarà en les escenes de recreació històrica de la Fira dels Matiners , amb dos representants del cos abillats amb l'uniforme i l'armament reglamentari de l'època (pistoles, espasa, baioneta i fusell).
 
És important remarcar que la seva actuació s'acostarà molt a la realitat del que va passar en el combat d'Avinyó de 1848 durant la Guerra dels Matiners. Faran de guies de les columnes liberals, interactuaran amb el Brigadier Liberal Manzano, amb el Pare Claret, confessor de la Reina Isabel, es barrejaran amb la població de l'època (burgesia, obrers, pagesos...), protegiran les autoritats...
 
Cal destacar que és la primera vegada que els Mossos d'esquadra actuen en una fira de recreació històrica.
 
Antecedents històrics
Els mossos d'esquadra estaven destacats a la comarca del Bages ja des de la seva creació en 1719. Aquesta esquadra es trobava ubicada a Cardona i era comandada pel caporal Francesc Estruch amb una dotació 11 mossos d'esquadra.
 
L'esquadra de Cardona va continuar prestant serveis fins a la invasió napoleònica. Finalitzada la Guerra del Francès, s'ordena l'any 1816 que s'estableix una esquadra a Moià. Aquesta esquadra l'any 1824 estava composada per 1 caporal-tinent i 11 mossos donant cobertura de seguretat publica a tot el Bages.
 
Segons l'ordre de desplegament de les Esquadres de Catalunya, de data 25 d'agost de 1844,a la comarca del Bages, hi han una esquadra ubicada a Moià amb destacaments a Sallent i Casserres:
  • Esquadra de Moià: 1 caporal-tinent i 13 mossos
  • Destacament de Sallent: 1 sotscaporal i 10 mossos
  • Destacament de Casserres: 1 sotscaporal i 10 mossos
Missions dels Mossos d'Esquadra durant la Guerra dels Matiners
A l'esclatar la Guerra dels Matiners els mossos d'esquadra van assumir diverses missions en la lluita contra la insurgència carlina.
 
Aquestes missions bàsicament van esser les següents:
  • La realització operacions militars contra la insurgència carlina aprofitant el seu coneixement del territori i del paisanatge. Per la seva tasca policial que realitzaven els mossos d'esquadra aquests coneixien a la major part dels habitants de la seva demarcació i per tant coneixien perfectament quins d'ells eren seguidors carlins. Aquest fet juntament amb un servei d'informació eficaç van convertir als mossos d'esquadra en un pilar fonamental en la lluita contra la insurgència carlina.
  • Fer d'exploradors i guies a les columnes de les tropes liberals en les marxes que realitzaven ja que aquests desconeixien el territori i la llengua dels seus habitants. Cal recordar que la majoria de les tropes liberals destacades a Catalunya provenien de la resta de l'Estat Espanyol i desconeixien el català alhora que la cartografia utilitzada moltes vegades era molt primitiva i en aquesta no hi figuraven tots els masos o cases o els camins i corriols, que sí eren coneguts pels mossos d'esquadra.
  • La protecció de combois logístics de les tropes liberals.
  • El trasllat d'ordres i correus confidencials.
  • Manteniment de l'ordre públic a les seves demarcacions.