Gemma París connecta art contemporani i patrimoni tèxtil al Museu de l'Aigua de Manresa

Cultura i Mitjans

El projecte "Si tu files les vores, jo pensaré amb les mans" uneix la recerca d'arxiu, la natura i la tecnologia tradicional

Publicat el 05 d’octubre de 2026 a les 14:57

El Museu de l'Aigua i el Tèxtil de Manresa inaugurarà el dimecres 14 d'octubre, a 2/4 de 6 de la tarda, l'exposició Si tu files les vores, jo pensaré amb les mans, de l'artista Gemma París. La mostra es podrà visitar del 15 d'octubre al 13 de desembre i proposa un diàleg entre el patrimoni tèxtil de Manresa, els coneixements artesanals i industrials i la creació artística contemporània.

El projecte parteix d'un procés de recerca de París en els arxius i les col·leccions del Museu, complementat amb el treball amb professionals de l'equipament i d'empreses vinculades al sector tèxtil de Manresa. Aquesta investigació s'ha materialitzat en diferents formats: dibuixos, un llibre d'artista i una peça tèxtil de gran format elaborada amb la tècnica tradicional del Jacquard.

Del dibuix al teler Jacquard

Per crear la peça tèxtil, Gemma París parteix de dibuixos d'espècies vegetals silvestres que creixen espontàniament a l'entorn de la ciutat. Són plantes sovint desapercebudes que l'artista converteix en protagonistes a través del teixit. Amb aquest gest, París reivindica la bellesa d'allò que creix al marge del control humà i convida a observar amb més atenció allò que habitualment passa inadvertit.

La peça es planteja també com un cant a la rebel·lia i a la bellesa en temps complexos, no com una manera de fugir de la realitat, sinó com una invitació a imaginar altres mons possibles i a construir-los col·lectivament. El procés de creació connecta així una tecnologia profundament vinculada a la història de la indústria tèxtil amb una mirada artística actual, i converteix el patrimoni industrial en matèria per a la creació contemporània.

Un projecte creat des del Museu i el sector tèxtil

Si tu files les vores, jo pensaré amb les mans és un projecte artístic i de recerca de Gemma París, desenvolupat amb la col·laboració del Museu de l'Aigua i el Tèxtil de Manresa. En el procés també hi han participat professionals i empreses vinculades al sector tèxtil, entre els quals Josep Garrigós, d'Asoscat; Marta Presas, de Teixits Bages, i Mercè Morató, de Penélope, entre altres col·laboradors.

El projecte forma part de Prototips, en el marc del Pla d'Impuls de les Arts Visuals, impulsat pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Plataforma Assembleària d'Artistes de Catalunya (PAAC).

Escull Manresa com la teva font preferida de Google