[youtubedestacat]https://www.youtube.com/watch?v=xE1j8HvSPZ4[/youtubedestacat]
L'Amical dels Antics Guerrillers de Catalunya ha publicat el tràiler d'A través de les tombes bufa el vent, el curtmetratge documental rodat a Sant Mateu de Bages a finals de febrer sobre les darreres hores de deu dels onze maquis del mas Borrell -un va poder fugir- amb joves voluntaris del poble, en una producció dirigida per l'olotí Marc Planagumà i ideada per l'Amical i l'Ajuntament, que reben el suport del Memorial Democràtic i de la Diputació de Barcelona.
La producció "ha estat rodada en els mateixos paratges on van passar els fets el desembre de 1944", va explicar a NacióManresa Raül Valls, de l'associació de memòria guerrillera. A finals de novembre d'aquell any, onze joves guerrillers van arribar a Sant Mateu de Bages i es van establir a la masoveria el Borrell, un mas que es trobava abandonat, però que oferia uns sòtans on eixuplogar-se. "Probablement arribaven d'alliberar el sud de França i, empesos per les mostres d'estima que van rebre, no van ser prou prudents quan van arribar a Catalunya", raona Valls.
De fet, mentre van ser al mas Borrell "van anar a comprar a la botiga del poble i es van deixar veure massa". Fruit d'això, la notícia de la seva presència al poble va arribar a l'ajuntament franquista de l'època que, preocupat per aquesta inquietant presència, va demanar la intervenció de les forces de l’ordre. Intervenció que es va consumar la nit del 8 de desembre. Els maquis, que ja dormien, van ser envoltats per la Guàrdia Civil i voluntaris franquistes de Súria, i deu van ser detinguts i afusellats de forma immediata. Els cossos van ser transportats per un grup de joves del poble i enterrats en una fossa comuna del cementiri. Només un va poder fugir. "La de Sant Mateu de Bages és la fosa comuna amb més guerrillers enterrats de Catalunya", explica l'activista de la memòria.
L'estrena del documental sobre els maquis del mas Borrell està prevista per al mes de maig.
Ja es pot visionar el tràiler del documental sobre les últimes hores dels maquis del mas Borrell
Cultura i Mitjans
L'Amical dels Antics Guerrillers de Catalunya va rodar el curtmetratge amb joves de Sant Mateu de Bages
ARA A PORTADA
-
Cultura i Mitjans La companyia Els Carlins reinventa el drama d'«Agost» amb una comèdia de teatre dins del teatre Pere Fontanals
-
Cultura i Mitjans Oceano Valiente guanya amb «Pla B» el Premi Jove de Microteatre d'Els Carlins Pere Fontanals
-
Esports El Kids&Us Manresa cedeix davant el PAOK Salònica als darrers deu minuts (93-78) Xavier Sucarrats
-
Societat Manresa instal·la un enllumenat ornamental per il·luminar de nit la façana de la Buresa Pere Fontanals
-
Economia El Bages lidera el creixement econòmic de la Catalunya Central i supera la mitjana catalana Pere Fontanals
- Pere Fontanals
- Responsable de NacióManresa
Publicat el
18 de març de 2024 a
les 18:18
Actualitzat el
18 de març de 2024 a les
19:10
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
Manresa obre les inscripcions per participar a la Cavalcada de Reis 2027
-
Cultura i Mitjans
Manresa homenatjarà Ferran Costa amb una exposició participativa a Selves i Carner
-
Cultura i Mitjans
El Geoparc de la Catalunya Central programa onze activitats per a l'últim trimestre de l'any
-
Cultura i Mitjans
Kathy Sey porta al Kursaal el monòleg «Títuba. Bruixa, negra i ramera» aquest divendres
-
Cultura i Mitjans
Manresa se suma als Sopars Estellés amb una vetllada popular a la plaça Clavé divendres
-
Cultura i Mitjans
Ja es poden presentar candidatures al 14è Premi Planes d'Investigació Periodística
