Aquest cap de setmana (3 i 4 de juny) Sant Vicenç de Castellet es vestirà amb les seves millors gales per acollir la festa que, possiblement, és el seu símbol d'identitat i que, cada any, aplega milers de persones que no se la volen perdre. Es tracta del Ball de Gitanes, una dansa complexa, que conté elements ben diversos i que, enguany, seguirà el ritme de la Cobla Ciutat de Terrassa, dirigida pel mestre Jordi Nuñez.
Si bé la Ballada de Gitanes pròpiament dita no se celebrarà fins diumenge, dissabte es durà a terme la Ballada Infantil i Juvenil, que tindrà lloc a dos quarts de set de la tarda a la Plaça de l'Ajuntament. Des de l'any 2007, en motiu de la celebració del centenari d'aquesta tradició, les Gitanes acullen, també, infants i joves dansaires a sumar-se a la ballada.
El diumenge dia 4, l'acció començarà amb la trobada de les colles dansaires que enguany participaran en la ballada. Es tracta dels Antics Dansaires; els Ex.Dansaires; l'Esbart de Dansaires Santvicentí; l'Escola El Niu; la Colla Castellet; la Coral Nou Horitzó; la Colla de Geganters; el Club Natació Casteller; el Nova; la Catalana; el Picapoll, i les AMPA de l'Escola Puigsoler, l'Escola Fedac de Sant Vicenç i l'Escola Sant Vicenç. Totes elles es trobaran, a dos quarts de dotze del migdia, a l'església parroquial, i protagonitzaran una cercavila que els durà fins la Plaça de l'Ajuntament, ubicació en la qual duran a terme els balls. En total, el número de balladors serà de 280.
Una mica d'història
La primera ballada de Gitanes a Sant Vicenç de Castellet va tenir lloc el 10 de febrer de 1907. Va arribar de la mà d'una colla de picapedrers vinguts de Caldes de Montbui que van convèncer un grup de noies santvicentines per dur-lo a terme. Durant els següents anys, la dansa es va tornar a ballar, normalment per Carnaval, però no de forma continuada.
L'arrelament definitiu del Ball de Gitanes, però, no va tenir lloc fins el 1948, moment en què es va fundar l'Esbart Dansaire Santvicentí. Les gitanes van formar part del repertori de l'Esbart des de bon principi i aviat en va fer representacions per tot Catalunya. En aquell moment integraven el ball un conjunt de setze parelles. És també a partir d'aquest moment que s'instaura la Pasqua Granada com a data de la ballada de gitanes –coincidint amb la Festa Major d'Estiu fins fa uns anys–, abandonant la seva originària vinculació al Carnestoltes. La primera ballada per part de l'Esbart Dansaire Santvicentí es va fer, doncs, el dilluns de Pasqua Granada de 1949.
Després d'una etapa d'inactivitat, l'Esbart es va reconstituir l'any 1981, creant un ballet folklòric, on farien un gran treball de recerca i posada escènica de les danses catalanes. L'any 1989 l'Esbart Dansaire Santvicentí, fa la gran estrena a l'escenari del Teatre de la Passió d'Olesa de Montserrat de les recuperades Gitanes de Sant Vicenç de Castellet.
L'any 1992 l'Esbart va tirar endavant la iniciativa de tornar al poble allò que originàriament va ser seu, es va presentar la proposta i es va convocar a tothom que volgués participar a la primera Ballada popular de Gitanes de Sant Vicenç. I és així que el dia 7 de juny de 1992, coincidint amb la Segona Pasqua i en la Festa Major d'Estiu, es va celebrar la Ballada Popular de Gitanes de la nova època.
Des de llavors les Gitanes de Sant Vicenç de Castellet no han parat de créixer i de consolidar-se com l'acte més especial dins el calendari festiu de Sant Vicenç de Castellet, convertint-se amb un acte social i cultural de gran rellevància pel municipi.
El ball
El desenvolupament del ball és complex i conté elements ben diversos. Sempre guiats per la música en directe d'una cobla (enguany, la de Terrassa), la ballada comença amb l'entrada a la plaça de l'Ajuntament dels Gegants Marià i Paula, que ofereixen l'anomenat Vals dels Barons de Castellet.
Seguidament comencen les Gitanes a la Plaça, amb una estructura ben establerta, amb l'Entrada del Passeig, que és el Ball de Caldes, en homenatge als picapedrers de Caldes de Montbui, que només el fan els ex-dansaires i antics dansaires de l'Esbart. A continuació arriba el color i l'alegria a la plaça amb el Galop d'Entrada, on es presenten totes les colles participants.
Després d'això es fa la Coronació de la Núvia i el sorteig entre totes les noies que participen a la ballada d'aquell any. Tot seguit es fa un nou Galop encapçalat per la nova núvia i la seva parella.
A continuació comencen els Entremesos: es balla el Xotis, les Catxuxes, les Contradanses, la Jota i el Vals-Jota. El ball de les Contradanses és un moment especial, ja que a la segona tirada de la peça es forma una estrella humana amb tots els balladors de la plaça, símbol d'unió i de treball per part de tots els balladors.
Per acabar, tots els participants i tothom que s'hi vulgui sumar, fan la Ballada Popular del Vals dels Barons de Castellet i la Sardana Cent galops per Sant Vicenç, estrenada el 2007 i escrita per Xavier Mestres.
La Ballada de Gitanes de Sant Vicenç celebra 110 anys amb 280 participants
Cultura i Mitjans
La festa, declarada d'Interès Local, tindrà lloc aquest cap de setmana
ARA A PORTADA
-
-
Economia ARaymond concentra a Sallent la seva activitat a l'Estat amb una nova planta de 15 milions d'euros ACN
-
Esports El CE Manresa encaixa la primera derrota de la temporada al camp del Tudelano (2-1) Pere Fontanals
-
Societat Territori destina 1,6 milions a estabilitzar talussos a les carreteres d'accés a Montserrat Pere Fontanals
-
Esports Manel Deli es proclama campió del món M50 dels 100 quilòmetres en ruta a Galícia Pere Fontanals
Publicat el
02 de juny de 2017 a
les 09:41
Actualitzat el
02 de juny de 2017 a les
12:59
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
Santpedor commemora els deu anys de la recuperació del Correfoc de la Fira de Sant Miquel
-
Cultura i Mitjans
Monistrol de Calders acollirà les IV Jornades de Teatre de la Catalunya Central
-
Cultura i Mitjans
Artés celebrarà una nova audició de sardanes aquest dissabte
-
Cultura i Mitjans
Sis anys sense Lluís Calderer: 16 vídeos recuperen una entrevista sobre la seva trajectòria cívica i cultural
-
Cultura i Mitjans
L'itinerari del Camí Oliba per Viladordis protagonitzarà la nova caminada Bages-Geoparc
-
Cultura i Mitjans
L'Orfeó Manresà celebrarà 125 anys d'història amb una vintena d'actes i un gran espectacle final
