Els contrastos en la vida de les dones que vivien i treballaven en una colònia tèxtil de Catalunya queden plasmades a El silenci dels telers. La productora i impulsora del projecte, l'actriu berguedana Maria Casellas, ha explicat que en l'obra s'hi troba la visió de les dones que estaven "agraïdes", perquè la colònia les protegia quan la família estava malalta, però també dona veu a d'altres dones que ho van viure com una "trampa" de l'empresari a la qual s'havien de sotmetre si volien sobreviure.
L'obra s'inspira en el llibre que porta el mateix títol d'Assumpta Montellà. L'espectacle s'estrenarà el proper 15 de març al Local del Blat de Gironella, i passarà per Manresa -el dia 22-, Berga, l'Ametlla de Merola i Barcelona, al Teatre El Maldà.
La productora i impulsora del projecte, l'actriu berguedana Maria Casellas, parla de la voluntat en l'obra El silenci dels teler de donar veu als contrastos per mostrar el dia a dia de la vida a la colònia i explicar la seva realitat realitat en la seva globalitat.
Segons assenyala l'actriu, "tot el món de les colònies és un món molt proper perquè l'he viscut de ben petita". Li havien explicat moltes històries sobre la fàbrica i les seves treballadores i sempre li havia sorprès un univers tan particular. "Històries d'un món ordenat, jerarquitzat i obedient que contrastava amb el paisatge natural, salvatge, i alhora feréstec, propi del territori". "Vaig pensar: què puc fer jo per intentar que aquest patrimoni tan proper, que el conec, es pugui donar a conèixer?", es va preguntar Casellas.
L'objectiu és reviure el dia a dia del món en miniatura que eren les colònies i explicar les petites històries de les diferents generacions de dones que van ser el motor de les fàbriques. "Una de les coses que em sorprenia més era la gran quantitat de contrastos que em generava el tema. Com podia ser que aquestes dones no es revelessin?", s'han preguntat Casellas i també l'actriu que l'acompanya a l'escenari, l'Andrea Portella. Però quan es posa l'obra en el seu context, "es comprèn molt millor".
En aquest sentit, l'espectacle també vol ser un homenatge a les dones de la fàbrica. "Sempre s'ha explicat la història de la industrialització catalana des dels grans noms, sempre en veu d'home. Però calia donar-los veu a elles, que són les que van fer possible que les màquines funcionessin", ha reivindicat Maria Casellas.
L'obra, inspirada en el llibre 'El silenci dels telers' d'Assumpta Montellà però també feta a partir de fragments de diverses entrevistes que ha realitzat Maria Casellas en l'últim any, és una ficció protagonitzada per dues veus femenines, la Carme i a Pilar, que interpreten la mateixa Casellas i Andrea Portella. Malgrat l'obra transcorre al llarg de 100 anys de la història del país, la impulsora ha explicat que l'espectacle també té una mirada "molt personal" i "una part vivencial".
El silenci dels telers s'estrenarà a Gironella el proper 15 de març al Local del Blat. El 22 es podrà veure al Teatre Conservatori de Manresa, el 28 al Teatre Esplai de l'Ametlla de Merola i el 29 al Teatre Municipal de Berga. Del 15 d'abril al 10 de maig l'obra es podrà veure al Teatre El Maldà de Barcelona.
Com a activitat paral·lela, del 9 al 15 de març es podrà veure una selecció de fotografies del procés de creació de l'espectacle i de les entrevistes realitzades a diferents testimonis a la Biblioteca de Gironella. Les fotografies són de Clàudia Portús seguint la producció de l'espectacle. També hi haurà una xerrada a la Biblioteca de Berga durant la setmana prèvia a la funció amb el Club de Lectura sobre l'obra de l'escriptora Assumpta Montellà.
La dona del tèxtil tindrà el seu homenatge a «El silenci dels telers», que es veurà a Manresa el 22 de març
Cultura i Mitjans
Les actrius Maria Casellas i Andrea Portella donen veu a la Carme i la Pilar en aquesta obra que es representarà al Teatre Conservatori
ARA A PORTADA
-
-
Esports El CE Manresa encaixa la primera derrota de la temporada al camp del Tudelano (2-1) Pere Fontanals
-
Societat Territori destina 1,6 milions a estabilitzar talussos a les carreteres d'accés a Montserrat Pere Fontanals
-
Esports Manel Deli es proclama campió del món M50 dels 100 quilòmetres en ruta a Galícia Pere Fontanals
-
Economia L'Agència Espacial tria la companyia del manresà Sanpere per desenvolupar la xarxa de connectivitat segura de la UE ACN | Pere Fontanals
Publicat el
02 de març de 2020 a
les 23:09
Actualitzat el
02 de març de 2020 a les
23:16
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans
Artés celebrarà una nova audició de sardanes aquest dissabte
-
Cultura i Mitjans
Sis anys sense Lluís Calderer: 16 vídeos recuperen una entrevista sobre la seva trajectòria cívica i cultural
-
Cultura i Mitjans
L'itinerari del Camí Oliba per Viladordis protagonitzarà la nova caminada Bages-Geoparc
-
Cultura i Mitjans
L'Orfeó Manresà celebrarà 125 anys d'història amb una vintena d'actes i un gran espectacle final
-
Cultura i Mitjans
Voilà al Cobert torna a Sant Fruitós amb un cap de setmana de música i gastronomia
-
Cultura i Mitjans
La Fira de Sant Miquel tornarà a omplir Santpedor d'activitats populars, cultura i productes ecològics
