Sant Vicenç de Castellet ha tornat a recuperar la presencialitat en la Fira del Vapor que celebra aquest cap de setmana després del parèntesi de 2020 per la pandèmia, però encara amb mesures de prevenció sobretot en les tres places que fan d'eix d'activitat, que mantenen el control d'accés per evitar aglomeracions.
Vilatans que han volgut sortir vestits d'època, amb tocats elles i traju ells, han ambientat una fira que era molt esperada entre els veïns del poble i forans, que han omplert carrers i places participant en les activitats i comprant i consumint.
La plaça de l'Ajuntament, en mode teatre, ha acollit recreacions històriques ambientades en finals del segle XIX i inicis del XX, amb l'arribada del ferrocarril a Sant Vicenç de Castellet i l'auge del tèxtil i del trànsit de la pedra. Per aquest motiu, la fira d'enguany a banda del tradicional vapor, també ha volgut donar protagonisme al cotó i a la pedra.
La Plaça Clavé és l'espai per als paradistes i firaires, la plaça de l'Ajuntament acull les actuacions musicals i la plaça Farmacèutics Gelabert és el punt de referència per a les activitats infantils.
Context històric
El context històric s'articula aquest any a partir de la pedra, el cotó i el vapor. L'activitat extractiva industrial de la pedra va començar l'any 1929 a Sant Vicenç de Castellet en una indústria que es manté fins a l'actualitat. Pel que fa a l'activitat tèxtil, es va iniciar a mitjan segle XIX i va ser predominant fins a mitjan segle passat. La situació al costat del riu va fer possible la instal·lació de múltiples fàbriques. I en matèria de vapor, l'arribada i consolidació del ferrocarril va ser un element clau per al creixement i la prosperitat del municipi.
Recreacions, rutes i concerts
La fira potencia les rutes de caràcter històric i, en aquest sentit, destaca l'itinerari La Ruta Orígens: Un dia fora la fàbrica i la ruta El Coro reviu a càrrec de la Societat Coral l'Estrella. Les recreacions històriques també tornen amb les escenes Fent safareig i L'Envelat a la plaça de l'Ajuntament. En aquest espai, es concentren les actuacions musicals amb la creació del Concert Vermut i el concert de tarda. Durant el cap de setmana, actuen els grups de proximitat S'temple Bar i Clàzzics, el reconegut duo format per David Palau i Nacho Romero i la Cobla Ciutat de Granollers.
La fira també ha tingut cura de la guarnició i la decoració amb elements històrics i florals a les places de l'Ajuntament, els carrers Prim i Mestre Aubert i la plaça Clavé. El certamen manté els jocs infantils, l'espai per a la foto de família i les activitats divulgatives en format d'exposició amb la mostra Sant Vicenç de Castellet: Pedra, cotó i vapor i la xerrada Vinyes i fàbriques. Sindicats i ateneus. La vida quotidiana a Catalunya a començaments del segle XX, a càrrec de l'historiador Llorenç Ferrer.
Comerç i restauració
La Fira del Vapor compta amb la implicació del comerç i restauració de Sant Vicenç de Castellet. Les botigues han muntat la seva parada davant dels establiments i la Ruleta de la fira ha tingut cues de gent mentre ha funcional, mentre que bars i restaurants ofereixen productes de l'època i de proximitat.
Les entrades per als espectacles amb cita prèvia es poden descarregar a través de la pàgina web entrapolis.com i també es poden reservar al mateix recinte una estona abans de cada espectacle.
La Fira del Vapor fa tornar Sant Vicenç de Castellet a la seva industrialització
La gent ha tornat a omplir els carrers del municipi amb tres places amb control d'assistència com a eixos d'activitat
ARA A PORTADA

- Pere Fontanals
- Responsable de NacióManresa
Publicat el 05 de juny de 2021 a les 21:22
Actualitzat el 05 de juny de 2021 a les 21:34
Et pot interessar
-
Cultura i Mitjans Santpedor acull els tercers premis Drac, un concurs literari infantil i juvenil de l'Escola Jeroni de Moragas
-
Cultura i Mitjans El crític manresà Oriol Fontdevila serà el nou director del Bòlit, Centre d'Art Contemporani de Girona
-
Cultura i Mitjans Jaume Riu i la Principal de la Bisbal omplen la Fàbrica Vella de Sallent
-
Cultura i Mitjans Valentí Martínez, Sílvia Sanfeliu i Montse Roldán ja tenen els seus Premis Oleguer Bisbal
-
Cultura i Mitjans Dos joves emprenedors volen obrir una sala de cinema estable a Moià
-
Cultura i Mitjans Els Armats de Manresa participaran a la Trobada d'Armats de Catalunya