L'alumnat de l'Institut Lacetània rep educació financera a través d'un «escape room»

És una activitat impulsada per la Cambra de Comerç d'Espanya i Fundació Mapfre

Alumnes de l'Institut Lacetània davant la unitat mòbil del Finexit
Alumnes de l'Institut Lacetània davant la unitat mòbil del Finexit | Ins. Lacetània
Redacció
09 de desembre de 2024, 14:32
Actualitzat: 14:32h

L'alumnat de segon curs del cicle formatiu de grau mitjà de Gestió Administrativa de l'Institut Lacetània va participar en una activitat innovadora que té per objectiu oferir formació financera a través d'un escape room. El projecte, impulsat per la Fundació Mapfre i la Cambra de Comerç d'Espanya amb el suport de Fons Europeus, introdueix l'alumnat de Formació Professional al món de les finances d'una manera lúdica i participativa, promovent habilitats com el treball en equip, la comunicació eficaç i la resolució de problemes, valors essencials per al món laboral.

Finexit és un escape room itinerant que recorrerà centres de Formació Professional de més de cent ciutats en els propers mesos per fomentar la formació financera. En total, s'espera que hi participin més de 5.000 joves. A través d'aquesta activitat gamificada, els estudiants aprenen a interpretar un balanç d'empresa o contractes i pòlisses d'assegurances; a realitzar canvi de divises i interioritzen conceptes com el codi IBAN o el Retorn de la Inversió (ROI). A més, treballen altres conceptes no estrictament financers com fer un DAFO o un organigrama d'empresa.

L'escape room introdueix en una nau espacial als estudiants, que es converteixen en especialistes en diferents àmbits amb la missió de rescatar de Mart a Erica Midas, un personatge creat per a l'activitat que representa ser una empresària visionària i pionera en multitud de camps tecnològics, però que porta un any aïllada al Planeta Roig. Els estudiants han de desentranyar si la intel·ligència artificial de la nau se n'ha fet amb el control.

L'alumnat, amb el rellotge i l'oxigen corrent en contra seu, ha d'accedir a la nau, descobrir l'objectiu de la seva missió i intentar assolir-lo a través de diferents proves que tenen com a factor comú treballar en equip utilitzant amb conceptes financers.

Per sota de la mitjana europea

Segons dades de l'última entrega de l'informe PISA, els estudiants espanyols de 15 anys estan 12 punts per sota de la mitjana de l'OCDE en competències financeres i mostren un deteriorament respecte a fa quatre anys. De fet, 4 de cada 10 reconeix no tenir capacitats per interpretar una factura i una nòmina i només la meitat està familiaritzada amb el concepte d'un pla de pensions o el paper que té el Banc Central. D'aquí la importància d'aquesta campanya entre l'alumnat d'FP.

Els participants es van dividir en tres equips amb tasques complementàries: un equip era el responsable del benestar de la tripulació, controlant factors com la seguretat i els nivells d'oxigen; el segon, s'encarregava d'analitzar els objectes personals d'Erica Midas; el tercer estava centrat en Cassandra, la intel·ligència artificial de la base i possible responsable de la desaparició d'Erica.