Aquest curs, l'Institut Lacetània de Manresa ha iniciat una nova optativa trimestral de ràdio destinada a l'alumnat de 3r d'ESO, oferint-los l'oportunitat d'endinsar-se en el món del podcasting i l'audiovisual. Aquesta iniciativa permet que gairebé tot l'alumnat pugui experimentar amb la producció d'un programa de podcast des de la seva concepció fins a la publicació, combinant creativitat, reflexió i tècniques de comunicació.
L'objectiu principal de l'optativa és que l'alumnat creï un programa de podcast de 30 minuts de durada, amb temàtiques que poden estar relacionades amb Manresa i el Bages o amb qüestions socials d'actualitat. Cada programa inclou una entrevista a una persona vinculada al tema escollit. Per tal de donar estructura al procés, els estudiants desenvolupen una escaleta detallada, on planifiquen tot el contingut del programa, des de les entrades i els diàlegs fins als efectes de so i el tancament.
Com a part de l'activitat, els grups tenen l'oportunitat de visitar les instal·lacions de Ràdio Sant Fruitós, una emissora local que col·labora estretament amb el projecte. Aquesta col·laboració permet als estudiants conèixer de primera mà el funcionament d'una emissora i fer les primeres gravacions, tot combinant l'aprenentatge teòric amb l'experiència pràctica.
Posteriorment, l'alumnat revisa les gravacions per perfeccionar l'escaleta i millorar aspectes com la pronunciació i el ritme de parla. Per a les gravacions finals, l'institut compta amb un set de rodatge completament equipat, gràcies al material proporcionat pel departament d'educació, incloent-hi una taula de so, càmeres de vídeo i un croma. Aquesta infraestructura permet obtenir un so i una imatge d'alta qualitat, oferint una experiència audiovisual integral.
A final de curs, l'institut valorarà si algun dels projectes realitzats és adequat per presentar-lo al concurs d'audiovisuals del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), destinat a centres educatius.
Des de l'Institut Lacetània es destaca la importància d'aquest projecte no només per fomentar les competències comunicatives, sinó també per desenvolupar la capacitat de treballar en equip, la reflexió crítica i la creativitat entre els estudiants.