PM Postal, la cooperativa que va permetre mantenir l'activitat a extreballadors d'Unipost a Manresa

L'últim any, tres treballadors més s’han afegit als quatre extreballadors que el juliol de 2019 van fundar la cooperativa

Les set persones sòcies de PM Postal, al seu local de les galeries del carrer Pompeu Fabra de Manresa
Les set persones sòcies de PM Postal, al seu local de les galeries del carrer Pompeu Fabra de Manresa | ACCC
Josep Comajoan
22 d'octubre del 2020
Actualitzat el 24 d'octubre a les 22:39h
Unipost havia arribat a tenir 4.500 persones treballant arreu de l'Estat espanyol, on era una de les empreses líders en el sector dels serveis postals. La primavera de 2018, però, després d'uns mesos molt moguts, tancava les seves portes i deixava la seva plantilla a l'atur. A Manresa, quatre de les persones que treballaven a la delegació d'Unipost a la capital del Bages, s'organitzaven per continuar l'activitat per compte propi a través d'una cooperativa, PM Postal. És un dels exemples de relleu cooperatiu de manual que hi ha hagut en els últims anys a Catalunya.  

"Dels quatre que vam començar la cooperativa, el que menys devia fer 20 anys que treballava en el servei postal", recorda Maria José Gómez, una de les quatres sòcies fundadores de PM Postal. "Era una d'aquelles empreses on jo em veia jubilada", afegeix. Ella, però va quedar a l'atur l'abril de 2018, en el que va ser una sortida progressiva en quatre tongades fins el tancament definitiu. El cas és que es van trobar l'estiu de 2018 a l'atur, que malgrat tot van poder comptabilitzar amb algunes hores treballant per a una empresa de publicitat de Sant Joan de Vilatorrada.

Quatre perfils professionals complementaris

Fins que ella, que havia fet tasques de classificació i administratives a Unipost, i tres extreballadors més de l'empresa de serveis postals, van començar a parlar de la possibilitat de muntar una empresa pròpia. Mig en broma, mig com una possibilitat molt remota. Els altres tres eren David Ruiz, que havia estat el delegat d'Unipost a Manresa, i Diana Bordas i Elisabet Fernàndez, que eren carteres, una d'elles especialitzada i l'altre de peu. En total, quatre perfils diferents que, en un moment donat, es podrien arribar a complementar en cas de muntar un projecte propi. Els astres s'anaven alineant. "Però no teníem ni un duro, era impensable muntar-nos per compte propi", recorda Gómez.  

Fins que un bon dia els van dir que al Palau Firal de Manresa hi havia l'Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central, que allà els podrien informar de com treballar per compte propi formant una cooperativa. Una fórmula, però, amb fama de ser complexa, de requerir molta paperassa. Sigui com sigui, van demanar hora i un dia pels volts de Nadal de 2018 van pujar. Allà els va atendre l'equip tècnic de l'Ateneu, que els va treure del cap la fama que és complicat formar i gestionar una cooperativa. Els van explicar els passos, en la tramitació dels quals els van ajudar des del mateix Ateneu. I, molt important, els van explicar de la possibilitat de capitalitzar l'atur que els quedava, que en el cas de de les cooperatives és recuperable amb el temps i té diversos avantatges respecte altres models empresarials.

L'acompanyament de l'Ateneu Cooperatiu

"Va ser tota una sorpresa, jo em vaig quedar ben flipada, a l'Ateneu ens ho van posar tot fàcil, i tampoc es necessitava tanta història!", encara ara s'exclama Maria José Gómez. A més, el de la cooperativa era un model que s'ajustava al que ja havien anat parlant, d'una empresa horitzontal, "sense lideratges", i on totes les persones que hi treballessin tinguessin la mateixa capacitat de decisió. I així va ser com després de dues dècades de treballar per compte aliena, Diana Bordas, Elisabet Fernández, Maria José Gómez i David Ruiz es convertien en els socis fundadors de PM Postal. Amb la idea d'oferir un servei postal de proximitat a Manresa (PM respon a les sigles de Projecte Manresa).

L'1 de juliol de 2019 es constituïa oficialment la cooperativa. I començaven a treballar. Amb l'experiència d'anys en el sector, això Gómez repeteix que va ser important, com el fet que els perfils eren complementaris i uns van poder ensenyar als altres i així poder oferir un bon servei de proximitat als clients de Manresa i el Bages, alguns dels quals van poder recuperar de la seva anterior etapa a Unipost. La inversió requerida, a més, no era molt gran: un local, quatre taules, un telèfon, quatre carros i quatre motxilles. I la il·lusió d'emprendre un projecte propi.

L'experiència, saber sectorialitzar i repartir amb eficiència, ha estat, més que mai, un grau. També, però, la il·lusió pel projecte propi i, recalca Gómez, amb esperit cooperatiu. D'un grup de persones que malgrat no provenir de l'economia social, s'hi van integrar a la perfecció. "Ens ha sorprès molt gratament la qualitat que representa poder treballar per un mateix, i alhora participar d'un projecte col·lectiu, on totes les persones decidim per igual", insisteix.

Van començar quatre i al cap d'un any ja eren set

"Jo no m'hauria vist mai treballant per mi mateixa, em feia vertigen, però m'ho van posar tan fàcil, que a un any vista n'estic molt contenta, res a veure", manifesta Maria José Gómez. I és que les coses, malgrat maldecaps, malgrat molta feina, no els està anant malament. El desembre de 2019 van poder accedir al servei de repartiment certificat i de notificacions de l'Ajuntament de Manresa, i també han obtingut feines de repartiment per a empreses que treballen amb grans clients com Endesa o la Caixa, el que en diuen client d'estructura, que malgrat no treure'n grans beneficis, els permet optimitzar els repartiments, ja que pel volum els surt a compte.

Ara s'imposen arribar a nous clients. Sempre fent repartiment de correspondència de fins a dos quilos, bàsicament documentació, amb serveis personalitzats, i que dintre la legalitat que determina la normativa del servei postal, poden oferir uns preus més competitius que altres grans empreses o que Correus. "Volem generar una sinergia local profitosa per a tot el teixit empresarial del Bages", insisteixen.

I així el que va començar sent una cooperativa de quatre persones sòcies treballadores ara ja és de set. Al novembre de 2019 s'hi incorporava Ana Belén Gómez; al febrer, Montserrat Feixas, i al març, Miguel Bardina. Tots ells també extreballadors d'Unipost. "Entre els set ens ajudem els uns als altres, tots units i en la mateixa direcció, si anem tots a l'una, ha de funcionar sí o sí", exclama Maria José Gómez, que sense haver-s'ho pensat mai s'ha acabat convertint en una fervent defensora del cooperativisme.