
Des de la seva reobertura, l'any 2003, l'ús del cremallera de Montserrat s'ha consolidat i s'ha convertit en el principal transport per accedir a la muntanya. Així, l'any passat va registrar 588.000 passatgers, una xifra rècord en els seus deu anys d'història. Pel que fa al 2013, prop de 300.000 clients ja han utilitzat el cremallera i s'espera que els mesos d'agost i setembre siguin els de més afluència. Segons FGC, aquest augment de viatgers respon a les noves estratègies de captació de clients que s'han dut a terme i a les polítiques d'obertura cap a mercats internacionals. El creixement del turisme interior també ha estat clau en l'augment de l'ús del cremallera i dels funiculars.
El cremallera de Montserrat ha vist créixer el nombre d'usuaris els darrers anys i, durant el 2012, prop de 600.000 persones el van utilitzar com a transport per accedir a la Muntanya de Montserrat. D'altra banda, els funiculars de Sant Joan i el de la Santa Cova, també gestionats per Ferrocarrils de la Generalitat, han aconseguit millorar les seves xifres durant aquests deu anys. Concretament, entre el 2003 i el 2012, el funicular de Sant Joan ha registrat un 49% més de viatgers i el de Santa Cova un 80%.
Segons FGC, aquest augment de viatgers respon a les noves estratègies de captació de clients que l'empresa ha establert en els últims anys i a les noves polítiques d'obertura cap a mercats internacionals. En aquest sentit, s'ha intensificat la tasca de col·laboració en accions comercials amb diferents touroperadors, que ha permès canalitzar part del turisme de la ciutat de Barcelona cap a la muntanya. Per altra banda, el creixement del turisme interior, el de proximitat, també ha estat un factor clau en l'augment de l'ús del cremallera i dels funiculars. Un altre fet determinant ha estat l'augment dels paquets turístics combinats que FGC ofereix als visitants i l'increment de visites de grups escolars i de la tercera edat.
La major part de l'itinerari del cremallera transcorre per l'antic traçat al llarg de 5 quilòmetres, 4 dels quals són en cremallera i supera un desnivell, entre les estacions de Monistrol-Vila i de Montserrat, de gairebé 550 metres.