Bus Manresa obté la millor nota dels usuaris des que va engegar

La targeta T-12 s'amplia i a partir d'ara se'n beneficiaran també els nens i nenes de 13 anys

Publicat el 17 de febrer de 2012 a les 19:03

El servei de bus Manresa ha aconseguit dels seus usuaris una nota d'un 7,71 sobre 10, la millor valoració des que l'any 2005 es va començar a fer l'enquesta ISC (Índex de Satisfacció de l'Usuari). Les dades assenyalen que un 97,9% dels usuaris valoren positivament el servei, un 1,9% el valoren com regular i un 0,2% opinen negativament. L'enquesta de satisfacció que es va anualment s'ha fet a 450 viatgers, de diferents línies i horaris, i anat a càrrec de l'empresa L'Observatori del Grup Opinòmetre.

Les dades de satisfacció del bus urbà, la valoracions del servei corresponents al 2011 i algunes de les novetats de cara al 2012 han estat anunciades aquest migdia pel regidor d'Urbanisme, Paisatge i Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Ramon Bacardit.

El regidor s'ha mostrat "molt satisfet" pel resultats de l'enquesta realitzada als usuaris, "la millor des del 2005", que demostra que "el servei de bus que oferim és bo i d'alta qualitat, si bé ens marquem com a objectiu millorar-ho". En aquest sentit, Bacardit ha anunciat que la seva regidoria "revisarà els criteris per a la millora de l'eficiència del servei en qüestions com a T-social, la millora dels recorreguts o el carril bus."

L'aspecte i l'amabilitat dels conductors són els factors més ben valorats amb un 8 i un 8,2; seguits de la informació, neteja, seguretat, recorregut i puntualitat, tipus de bitllet, viatge sense brusquedats, freqüència i, finalment, la comoditat, aspecte que tanca amb un 7,35 com a puntuació més baixa.

Segons les dades de l'enquesta, el 52% dels usuaris el fan servir quasi diàriament (més de quatre cops per setmana), el 25,6% fa servir el bus menys de quatre cops per setmana i el 22,3% el fa servir esporàdicament. El 26% de les persones que fan servir el bus són clients de només fa dos anys.

Altres dades interessants indiquen que el 40,5% dels usuaris tenen carnet de conduir i el 32,3% utilitzen el bus tot i tenir vehicle disponible. El 89% són persones de Manresa i el 11% de fora. Els resident de fora de Manresa utilitzen el bus principalment per anar a la Universitat (UPC),.

La targeta T-12 s'amplia fins que els nens facin els 14 anys
Una de les grans novetats aprovades per al 2012 és la modificació de les condicions de la T-12, ja que a partir d'ara els beneficiaris la podran gaudir fins a fer els 14 anys. Aquesta targeta és un títol de transport per als nens i nenes de 4 a 13 anys que els permet fer gratuïtament un nombre il·limitat de viatges a la xarxa de transport públic del sistema integrat, dins la mateixa zona tarifària on resideixi el nen o la nena.

El regidor Bacardit va afirmat que l'ampliació de l'edat de 12 a 13 anys per beneficiar-se d'aquesta targeta "és una bona notícia que pot beneficiar a 869 alumnes i que comunicarem, amb la col·laboració de la regidoria d'Ensenyament, a tots els centres de secundària perquè els estudiants de primer d'ESO en coneguin els avantatges".

La targeta T-12 té un cost d'emissió i gestió que serà repercutit a l'usuari en la primera emissió. La renovació de la targeta es realitzarà sense cost i de manera automàtica fins que el nen o la nena compleixin 14 anys.

En aquest sentit, els nens i nenes que durant el 2011 van fer els 13 anys, aquest any, i fins a fer els 14 anys, podran continuar gaudint dels avantatges de la targeta si ho sol·liciten expressament.

Per fer aquesta renovació caldrà enviar un correu electrònic a l'adreça amtu@t-12.cat, o bé al fax 93-861 38 15, sol·licitant la renovació i facilitant el nom complet, DNI, població del nen o nena. La renovació només es farà si es sol·licita expressament.

Les targetes T-Social del 2011 són vàlides fins el 29 febrer
La targetes socials del 2011 (T-Social) serà vàlides fins el 29 de febrer. Fins el mateix dia 29, es pot fer el bescanvi per la tarja del 2012 al bus instal·lat a la parada del carrer Guimerà, els dies feiners de 9 a 13 hores i de 15 a 19 hores.

El dia 28 de febrer també es podran fer bescanvis a la parada del Mercat Sagrada Família del carrer Sant Cristòfol. Per poder fer aquests bescanvis, els usuaris hauran de presentar el carnet vigent.

El bus urbà torna a superar els dos milions d'usuaris
L'any 2011 el servei de bus urbà, malgrat el context de crisi econòmica, ha tornat a superar els dos milions d'usuaris a Manresa. En concret hi ha hagut 2.065.877 viatgers, un 1,8% menys que l'any 2010 que va tenir 2.103.826 viatgers. La mitja diària se situa en 6.631 viatgers en dies laborables, 1.272 els dies festius.

Per línees, la línia 8 Perimetral - Estacions continua sent la més utilitzada amb 633.492 viatgers els dies feiners, seguit de la Línia 1 Balconada amb 570.037 i de la línia 2 La Parada amb 447.886 viatges. La linia 5 Sant Pau Viladordis és amb un 47.737 la línia que té menys viatgers.

Respecte a l'any 2010, la línia 8 Perimetral ha augmentat un 0,2% i la línia 5 també ha augmentat un 0,5%. En canvi, la Línia 1 Balconada ha baixat un 0,7% i el descens més significatiu de passatgers ha estat a la línia 2 La Parada amb un descens del 5,8% respecte a l'any passat.

Pel que fa als serveis dels dies festius, l'any 2011 ha tingut un total de 83.990 viatgers, el que significa un descens global l'1,8% respecte el 2010.

Les dades corresponents al 2011 indiquen que servei de bus s'ha consolidat plenament a la ciutat i ha guanyat 231.986 viatgers des del 2006, amb una continua ampliació de les línees, freqüències de pas i millora dels vehicles.

Els usuaris només paguen un 40% del cost real del servei
Pel que als costos, el servei urbà ha tingut un cost de 3.014.500 €, dels quals amb la facturació de bitllets només s'han cobrat 1.160.866 €. Per tant, el dèficit del servei és de 1.853.634 €. (dades provisionals pendent de la liquidació final).

Si analitzem el cost per viatge es dedueix que cada viatge costa al municipi 1,46 € i només recapta una mitja de 0,56 € per viatger. Per tant, tot i el preu actual del bitllet senzill, la tarifa mitja que paguen els usuaris només cobreix el 40% dels cost total.

L'increment continu de les tarifes del bus urbà ha fet que els darrers anys la distribució dels bitllets variï i cada cop es faci servir la T-10. L'any 2011 el 15% dels usuaris han fet servir el bitllet senzill, un 43,4% la T-10, un 2% la T-Mes, un 11,6% els títols integrats i el 27,9% la T-Social.