L'Abadia de Montserrat, per segona vegada, acollirà el proper 27 de febrer la Nit del Turisme del Bages. Aquesta cita anual del sector turístic a casa nostra té un amfitrió itinerant entre els quatre hotels que des del principi van donar suport a l'associació Bages Impuls, organitzadora de l'esdeveniment. La primera edició, a l'any 2014, va esdevenir un acte aglutinador del sector turístic bagenc, d'autoestima col·lectiva i de reivindicació en pro a la creació de la destinació turística Bages modèlica en els valors de sostenibilitat. Després de nou edicions, els dos anys de Covid no es va poder celebrar, el sentiment segueix essent el mateix però amb un recorregut d'espiral positiva que està donant els seus fruits. A més, la col·laboració públic privada ja fa anys que s'ha aconseguit amb la creació de Bages Turisme sota el paraigües del Consell Comarcal del Bages.
Des de l'organització, s'espera assolir un rècord de convocatòria amb més de 150 participants i així conscienciar a la ciutadania que tenim un gran sector turístic, unit i creixent, que pot esdevenir clau per el desenvolupament sostenible i de qualitat del nostre territori.
Un dels moments àlgids de la Nit del Turisme és l'entrega dels premis Bages Impuls! a l'esforç turístic. Aquests reconeixements es fan a persones que representen empreses o iniciatives d'èxit que tinguin a veure directa o indirectament amb el turisme. En aquest sentit hi ha dues categories; una la del sector i l'altra que no és del sector, però que amb el seu treball beneficia al turisme. En la primera categoria, el premi ha recaigut a la persona de Carles Playà en representació de la Ruta del vi de la DO Pla de Bages, i en la segona, a Toni Massanés en representació de la Fundació Alícia ubicada a Món Sant Benet. En la deliberació del jurat d'enguany s'ha tingut molt present que aquest 2025 Catalunya ostenta ser Regió Mundial de la Gastronomia, motiu prou important per a posar-lo en valor. Definir de forma senzilla la gastronomia seria com l'art de menjar i beure bé, i en un sentit més universal, seria el coneixement ordenat de tots els aspectes que es relacionen amb el menjar: teòrics, científics, filosòfics, històrics, pràctics i socials. En la primera definició té molt a veure el què promou la Ruta del vi i en la segona, Fundació Alícia li ve com anell al dit!
Els premiats en les edicions anteriors han estat per; Josep Lluis Iriberri, jesuïta impulsor del Camí Ignasià; Joan Soler, president del Consell Regulador de la DO Pla de Bages; Ferran Climent, director científic del Geoparc Mundial Unesco de la Catalunya Central; Jordi Vilaseca, director de l'escola Joviat d'hoteleria; Josep Saez, president del Bàsquet Manresa; Benvingut Aligué, del restaurant Aligué; Ferran Debant, del Grup Taelus de comunicació; Jordi Perich, del restaurant Cal Carter de Mura, Núria Bacardit, periodista i corresponsal de TV3 a la Catalunya Central, i finalment en l'edició de l'any passat, Ricard Vilalta i Francesc Brunet de Bages Terra de vins i Jaume Torras de l'associació Meandre.
La Nit del Turisme del Bages es caracteritza per tenir un caràcter itinerant entre els quatre establiments que es responsabilitzen de la proposta gastronòmica: Hotel Món Sant Benet, Hotel Hostal Abat Cisneros de Montserrat, Hotel Parador de Cardona i Hotel Mas de la Sala de Sallent. En aquesta edició es repeteix el format estrenat fa un parell d'anys molt més informal, proper, participatiu i donant entrada a la restauració i als productors de proximitat. En aquest sentit, l'oferta gastronòmica serà en format de tastos per a poder degustar el màxim de productes del territori i així mostrar la gran riquesa en la varietat i qualitat que es gaudeix a la Catalunya Central; gastronomia bagenca elaborada amb productes km0. Cal esmentar també la gran oferta de vins, que sota la Denominació d'Origen Pla de Bages, oferiran els cellers als assistents a la gala. També hi haurà una extensa proposta de postres elaborades per diferents pastisseries del territori. I un llarg etcètera per a gaudir del paisatge al plat.
La jornada començarà a 2/4 de 6 de la tarda amb una experiència única pels assistents proposada per l'Abadia com a acte del seu mil·lenari. Es visitarà l'exposició temporal Montserrat, mil anys d'art i història, i es continuarà a l'Espai immersiu del Montserrat s. XIV. Després, canviant d'escenari, s'anirà a la basílica a gaudir de les Vespres i el vídeo Mapatge Lux Splendens. A les 8 del vespre es donarà la benvinguda i es presentarà la cinquena edició de la guia turística Viu el Bages on es recull un ventall d'activitats per a gaudir tot l'any del Bages. Abans d'acabar aquesta primera part, es lliuraran els dos reconeixements als premiats. Posteriorment, en una sala contigua, amb les estacions gastronòmiques ja preparades, gaudir amb les diferents propostes. Es preveu acabar pels voltants de 2/4 d'11 de la nit.
El preu és de 30 euros i és obert al públic en general. Cal fer la reserva prèvia a la web de Bages Impuls.