Els Comuns de Manresa han emès un comunicat on es mostren a favor de la zona de baixes emissions (ZBE) de Manresa, que va ser aprovada en el ple de l'Ajuntment del mes de setembre. La formació entén que la ciutat "ha de ser corresponsable i activa" en la defensa del planeta.
Per això, afirmen que "les polítiques per aturar el canvi climàtic haurien de ser prioritàries a l'agenda política del govern municipal, per reduir els seus efectes, com la sequera, que no ha permès regar els horts de Viladordis aquest estiu; les onades de calor, cada any més severes a la ciutat o els nivells de contaminació perjudicials per a la salut, que patim per l'excés de partícules a l'aire, emeses per vehicles de combustió".
Demanen que Manresa "esdevingui un referent de ciutat que encapçala la lluita contra la crisi climàtica i que és punta de llança de la transició ecològica cap a un model de mobilitat, energètic i també productiu que, sense deixar cap persona enrere, tot posant en el centre les classes mitjanes i treballadores, ens faci com a ciutadania, més lliures i menys dependents dels combustibles fòssils".
Recorden, però, que el govern municipal ha projectat una ZBE "perquè la llei obliga" i "sense entussiasme", com va manifestar en ple el mateix regidor d'Urbanisme, però entenen que, "ben aplicada", la zona de baixes emissions "pot ajudar a reduir la contaminació, però que, en cap cas, no és l'única manera per fer-ho, ja que també cal fer més carrers i places per a vianants -temes pendents a Manresa-, traient cotxes dels carrers i avançant en la mobilitat sostenible".
Els Comuns recorden que el govern municipal, "més enllà dels busos elèctrics", no ha fet passes serioses en avançar cap aquest model verd i pròsper de ciutat, "preferint soterrar 200 metres una estació abans que impulsar un tramvia comarcal, que trauria cotxes de la ciutat". També recorden que el govern "va frustrar" una Assemblea Jove pel Clima, "que no van voler liderar ni impulsar", com han fet a altres ciutats, o "eliminant l'oficina d'atenció energètica", ja en l'anterior mandat.
Els Comuns entenen que el rebuig a la ZBE de Manresa "s'està instrumentalitzant", possiblement perquè "no s'ha fet pedagogia des del govern", s'ha defensat amb "la boca petita" i "no s'han explicat bé" les moltes exempcions, especialment per als residents a la ciutat, i que tampoc no ha de ser un problema per a la majoria dels vehicles que venen de fora.
Per aquest motiu, que els Comuns de Manresa es fan seva la ZBE de la ciutat i asseguren que es comprometen "a ser part de la solució". Per això proposen que el govern municipal "expliqui més i millor" la ZBE i, si cal, obri oficines d'atenció al públic per donar a conèixer tota la informació, afectacions i exempcions de la norma, per "combatre les fake news, que s'estan fent circular", i sobretot, que expliqui els beneficis sobre la salut.
Finalment, també demanen que aprofitant les al·legacions, s'incorporin elements de millora "sense rebaixar la norma", i que s'obri un debat ciutadà, sense prejudicis, entorn de la transició ecològica i del model de ciutat que s'ha de construir col·lectivament, "per situar la ciutat en la modernitat, adaptada per fer front a l'emergència climàtica i amb capacitat per ser autosuficient energèticament".