El govern municipal de Manresa es pren l'aplicació de l'ordenança sobre la nova zona de baixes emissions (ZBE) amb l'entusiasme "just i necessari" que comporta la seva obligatorietat per ser una normativa europea, però amb el convenciment que es tracta d'una mesura "proporcional, justa i eficient", en paraules del regidor de Mobilitat, Carles Garcia. La nova ordenança ha rebut el vot en contra de tots els grups de l'oposició, però s'ha aprovat amb els vots del govern.
Conscients de la incomoditat de la seva aplicació, malgrat que afectarà a menys d'un 10% del parc de vehicles de motor, i dels baixos índexs de contaminació de la ciutat, el govern ha proposat una aplicació molt laxa de la norma, que només estarà vigent en dies feiners de 7 del matí a 8 del vespre i que tindrà nombroses excepcions tant permanents com puntuals.
Tot i així afectarà un 84% de la trama urbana de la ciutat, la compresa a l'interior del polígon que conformen l'avinguda de les Bases de Manresa, avinguda Països Catalans, un tram de la C-55, el passeig del Riu i els carrers Francesc Moragas i Miquel Martí i Pol.
"Les obligacions es poden agafar amb desídia"
El cap de l'oposició, el juntaire Ramon Bacardit, ha retret al govern que s'hagin pres l'obligació de la zona de baixes emissions amb "entussiasme". "Les normes també es poden complir amb desidia, com hem fet amb la bandera espanyola a l'Ajuntament, però ningú els obligava a aplicar-la sobre el 84% de la trama urbana de la ciutat", ha raonat, tot recordant que a Manresa "no tenim un problema amb la mala qualitat de l'aire".
Per part de Fem Manresa, Gemma Boix ho ha enfocat des del perjudici que suposa per a les classes més baixes que "no poden anar canviant-se de cotxe". Per als cupairres, la zona de baixes emissions "perpetua les injustícies socials" i "no seria necessària" si els diferents governs anteriors "haguessin fet la feina d'anar retirant progressivament el vehicle privat del centre fent guanyar espai als vianants".
En el torn de ràplica, el regidor de Mobilitat ha insistit que tindrà afectació sobre pocs vehicles i que "ja s'està treballant en guanyar espais per a vianants al centre i per millorar el transport públic".
L'aplicació de la ZBE a Manresa
Com a municipi de més de 50.000 habitants, la normativa europea obliga Manresa a tenir una ZBE, que en el seu cas abastarà la gran part de la ciutat. La salut i la qualitat de l'aire són la principal motivació de la seva aplicació. Hi ha evidència científica que relaciona de manera rotunda l'exposició a la contaminació atmosfèrica amb efectes negatius sobre la salut, tant a nivell de mortalitat com de morbiditat. Causa malalties com ara asma, problemes cardiovasculars i càncer de pulmó, entre altres.
A Manresa, la ZBE comprendrà una àrea de 3,9 quilòmetres quadrats que inclou el 84% de la població i el 75% dels equipaments, amb bona cobertura de transport públic. En queden fora les zones més perifèriques com els barris Cots-Guix-Pujada Roja, Viladordis, el Xup i Sant Pau, així com la Mion i gran part de la Carretera de Santpedor. També els polígons industrials dels Dolors, Trullols, Bufalvent, el Pont Nou I i el futur Pont Nou II, i la zona esportiva del Congost.
La previsió és poder posar en marxa la ZBE el gener del 2025, quan es preveu que la senyalització específica ja estigui instal·lada, però que no serà fins al juny del mateix any quan es comenci a sancionar. D'entrada, els residents a Manresa en quedaran fora fins al 2026, amb la voluntat de deixar marge de temps a les persones amb vehicles sense distintiu. De manera temporal, tampoc afectarà els professionals propers a l'edat de jubilació ni a les persones amb rendes baixes. Tampoc als vehicles històrics, als destinats a persones amb mobilitat reduïda, als de serveis d'emergència i essencials, als de particulars per motius o tractaments mèdics, ni als vehicles amb matrícula estrangera que compleixin els requisits d'emissions. A més a més, hi haurà autoritzacions diàries per accedir, circular i estacionar de forma esporàdica dins la ZBE, per un màxim de 24 dies l'any.