El bus a preu de taxi

Publicat el 11 de gener de 2012 a les 00:00
Pere Fontanals: És estrany que hores d'ara no s'hagin fet sentir les veus de sempre demanant una reducció a la mínima expressió del servei de bus urbà de Manresa després de donar-se a conèixer que tot i que el preu del trajecte serà més de taxi que de transport massiu, a l'Ajuntament li costarà el mateix que en els darrers anys, i fins i tot una mica més. Es troba a faltar una queixa en aquest sentit que recordi a més a més que aquests magnífics vehicles molesten a l'hora de circular amb el cotxe per la ciutat.

I és que posar el bitllet senzill de bus a 2 euros és com aquell botiguer que puja preus perquè no ven. Un disbarat. És necessari que en la ciutat de la queixa contínua per la manca de mobilitat, de la queixa contínua pel carril bici, de la queixa contínua pel preu de la zona blava,... és necessari tenir a Manresa un servei de bus que només acabaran usant els usuaris que el tenen gratuït? Tindrem l'excusa el 2013 per replantejar els extrems del servei i reduir-lo a la mínima expressió amb el pretext que ens costa més de 1,7 milions d'euros?

Una major utilització del bus a Manresa té efectes que van més enllà dels merament recaptatoris. Es té una ciutat més ordenada, menys congestionada, més tranquil·la, menys contaminant, on hi ha menys accidents i menys atropellaments, on s'accedeix millor al centre. Que es penalitzi el bitllet senzill contra la targeta de 10 viatges tindria sentit si la targeta de 10 viatges fos només una mica més cara que anar a peu, però l'aposta no és aquesta. L'aposta és continuar dins l'Autoritat del Transport Metropolità malgrat tenir uns enllaços públics amb la metròpoli de pena i unes combinacions interurbanes que molt poca gent fa servir. Se m'acudeix pensar que el trajecte a 35 cèntims segurament no donaria tant dèficit a les arques municipals. Tot i que no faltarà qui pensi que el millor seria treure els busos del centre de la ciutat.