El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, ha reclamat aquest dilluns al Parlament que les autopistes siguin gratuïtes, ja que es tracta d'un servei "d'interès general", i demana més transparència en les concessions i que passin a mans públiques. També ha presentat un informe sobre el servei ferroviari, proposant mesures immediates de millora sobretot a Renfe.
Segons el primer informe del Síndic, destaca que un 40,8% de la xarxa d’autopistes i vies d’alta capacitat tenen peatge explícit i el 20,7% tenen peatge a l’ombra. Així, de cara a l’usuari, el 59,2% de la xarxa d’autopistes i autovies d’alta capacitat és lliure de pagament; però si es tenen en compte estrictament les autopistes i autovies, el 44% tenen peatge explícit i el 56,1% són lliure de pagament.
Un altre eix central de l'informe fa referència a la necessitat de proporcionar una informació "acurada i completa" sobre l'abast i l'estat del servei de l’autopista abans d’accedir-hi. D'aquesta manera, els conductors poden adoptar amb temps una decisió raonada i planificar, si cal, un nou recorregut. A banda dels panells de missatges variables situats als accessos de l’autopista, aquesta informació s’hauria de donar per mitjà de pàgines web, xarxes socials, centres d’atenció al client 24 hores, emissores de ràdio locals i d’abast superior, o aplicacions de mòbil, entre altres.
Pel que fa a l'informe sobre el servei ferroviari, el Síndic ha demanat que se superi la concepció del passatger com a simple usuari d’una empresa de transport i es consideri com a titular del dret a un servei bàsic.
Com a mesures immediates, ha proposat normes de qualitat sobre informació, tarifes, incidències, reclamacions, accessibilitat i estat de les estacions, entre d’altres. També ha recomanat que s’agiliti la Devolució Xpress de Rodalies i es fixi un sistema de compensació pels retards que sigui comú a totes les empreses operadores de ferrocarril a Catalunya.
Rafael Ribó ha demanat que es creïn les autoritats territorials de la mobilitat de les Terres de l’Ebre i de les Comarques Centrals i que es desenvolupi totalment la integració tarifària allà on ara és parcial. Sobre la situació de les Terres de l'Ebre, "una de les més castigades per la manca d'inversions", ha destacat la tasca de la plataforma Trens Dignes, que precisament li ha fet saber un greuge relacionat amb el trajecte de l'Euromed.
Segons l'entitat, després de 20 anys sense aturar-se a les Terres de l'Ebre, s'ha aconseguit que l'Euromed faci una parada a l'estació central de l'Ebre Sud (L'Aldea-Amposta-Tortosa). Malauradament, el tren no permet el trajecte direcció cap a Castelló i València amb origen a L'Aldea, malgrat l'aturada. El Síndic ha avançat la informació a la comissió, amb el compromís d'iniciar els tràmits amb les administracions competents per solucionar-ho.
El Síndic demana la gratuïtat de les autopistes per ser un «servei d'interès general»
Rafael Ribó demana al Parlament millores immediates a Renfe
ARA A PORTADA
-
-
-
El govern de Manresa respon a Junts que el relleu generacional al comerç ja ho cobreix Reempresa Pere Fontanals
-
L'Ajuntament de Manresa estudiarà crear un itinerari segur per a vianants entre Les Cots i els Dolors Pere Fontanals
-
El nou servei de bicicleta elèctrica compartida, el Baik, ja té cent persones preinscrites Pere Fontanals
Publicat el 24 d’abril de 2017 a les 21:56
Actualitzat el 24 d’abril de 2017 a les 22:00
Et pot interessar
-
Política
Manresa acollirà un nou taller ferroviari de Renfe amb una inversió de 40 milions d'euros
-
Política
El Govern accepta la proposta «de màxims» del Pla de Barris de Manresa per al Centre Històric
-
Política
L'alcalde de Manresa talla a Vox arran de no haver condemnat dos feminicidis: «Lliçons, les justes»
-
Política
Sallent aprova un pressupost de 13,8 milions per al 2026 amb el focus en el centre urbà
-
Política
Els Comuns exigeixen al Govern el servei d'urgències 24 hores per a Ictus a Manresa
-
Política
Junts reclama un pla de relleu generacional del comerç i carrega contra la gestió municipal
