Evitar els atropellaments

Publicat el 09 de febrer de 2012 a les 23:00
Pere Fontanals: La regidoria de Seguretat Ciutadana ha mostrat estar pendent de les sensacions dels ciutadans per molt que, com recordava la pròpia regidora Olga Sànchez responent a una pregunta en el ple, les xifres d'atropellaments a Manresa de 2011 no són superiors a les de 2009 i 2010. Més de setanta atropellats anuals, gairebé un i mig per setmana, és motiu suficient per a buscar fórmules per reduir aquests guarismes, encara que la majoria dels atropellats hagin estat ferits lleus, i per molt que les xifres situïn Manresa amb una ràtio similar a altres poblacions catalanes.

El pla "No et saltis el pas" amb el què la regidoria, amb el suport d'altres ens, pretén reduir el número d'atropellaments a Manresa és un encert abans de començar. Demostra voluntat, atenció, servei i segueix la línia que va marcar l'alcalde quan va prendre possessió del càrrec: sense poder fer grans inversions, caldrà ordenar allò que sigui possible. Després, les xifres ja s'encarregaran de fer que el pla passi de ser només un encert a ser un èxit. Les xifres, i la permanència dels valors de respecte cap als vianants que pretén transmetre aquest pla entre els conductors.

Manresa haurà d'afrontar un dia amb profunditat el dilema de què fer amb el seu trànsit motor: continuar com fins ara amb zones blaves i problemes d'aparcament, amb problemes de trànsit i atropellaments; o per contra, prioritzar els espais per als vianants, deixant les vies principals per al trànsit rodat i elevar la resta a l'alçada de la vorera, amb sol rugós i límit de velocitat de 20 o 30 km/h; ben bé per accedir a pàrkings o garatges i poca cosa més.

Ara, però, i tot i que el pla no serà suficient perquè la convivència de vehicles amb vianants porta necessàriament a aquest tipus d'incidents, és important comprovar que hi ha voluntat per millorar les coses, però ens equivocaríem si creguéssim que aquesta és una solució per a molt temps.