Obertes les pliques, l'empresa gallega Monbus està a només un pas de renovar el servei públic de transport interurbà de passatgers per carretera entre Manresa i Barcelona, segons ha transcendit entre les companyies que hi opten. Les altres dues empreses, l'asturiana Alsa i la catalana Sagalés, tenen ara un termini per presentar al·legacions a les puntuacions.
D'aquesta manera, els gallecs són els que estan més ben posicionats per renovar una concessió que han explotat aquests darrers vuit anys amb nombroses queixes tant d'usuaris com de les administracions locals per on passen les tres línies de què consisteix el servei. De fet, durant aquest temps el Departament de Territori li ha obert dos expedients per endarreriments i anul·lacions dels combois i per sobresaturar-los molt sovint portant viatgers a peu dret.
Un va ser el 2016 a instància dels propis usuaris del servei que van impulsar una recollida de signatures, i un segon el 2023, impulsat pels ajuntaments per on passa la línia. L'obertura d'aquests expedients va derivar en l'execució de dues auditories per part de Territori, de les quals encara no s'han fet públics els resultats. Aquest passat novembre, el ple de l'Ajuntament de Manresa va aprovar per unanimitat demanar les conclusions d'aquestes auditories. També ho ha fet l'Ajuntament d'Olesa de Montserrat, al Baix Llobregat. Cap de les dues demandes no han tingut èxit fins ara.
La qualitat del servei de transport entre Manresa i Barcelona ofert per Monbus ha provocat la queixa sistemàtica d'usuaris i instuitucions per endarreriments, absències i sobresaturació dels combois que, molt sovint, han fet trajectes amb usuaris a peu dret. L'empresa gallega ja va obtenir la concessió el 2016 després d'impugnar el resultat del concurs als tribunals ordinaris, que inicialment havia afavorit a Sagalés. Ja des de llavors, la qualitat del servei ha estat molt criticada pels passatgers, que han impulsat diverses campanyes per canalitzar les seves queixes a la Generalitat.
La línia de transport per carretera entre Manresa i Barcelona dona servei a uns 650.000 viatgers cada any. Està dividida en tres serveis, que es van anar implementant durant la darrera concessió per cobrir les mancances que s'hi van anar detectant. Per una part hi ha el servei regular que es va establir el 2016, però dos anys després, la Generalitat va instar Monbus a establir dos serveis exprés, un entre Barcelona i Olesa de Montserrat, l'e23, i un altre entre la Ciutat Comtal i Manresa, l'e22.
El contracte va sortir a concurs per un valor estimat de 12,16 milions d'euros.