No ens atrevim amb la mobilitat

Publicat el 24 d’octubre de 2012 a les 22:00
Pere Fontanals: A cop de programa, el govern de Manresa ha desmantellat l'invent més agosarat de les forces d'esquerres de la ciutat (ERC, CUP i ICV-EUiA, principalment), el carril bici del Passeig, i construirà, tot i l'eixuta caixa local, una rotonda al nus de cinc carrers de l'inici del carrer Súria, tal i com havia demanat la darrera vegada, i s'havia aprovat en ple a l'espera de tenir diners, el PP.

El carril bici del tram central del Passeig es transformarà en el que des del seu inici va ser i mai s'ha tingut voluntat de corregir des del govern: un carril de serveis, o sigui, de càrrega i descàrrega, d'aparcament de motos, de discapacitats i una zona de contenidors. Mentrestant, els ciclistes hauran de passar per la calçada; i si volen anar sentit nord, hauran d'enfilar el Tourmalet de la prolongació Guimerà i, també per la calçada, seguir per Carrasco i Formiguera. O sigui, en total, 40 metres escassos de carril bici.

Tots els carrers, però, passaran a ser zona de 30km/h com a velocitat màxima. Tots, tots. Els del nus a debat, vull dir. Des de la nova rotonda del carrer Súria fins a l'inici de tot del carrer Àngel Guimerà, passant per Passeig (des de la mateixa alçada de la rotonda nova) i pel carrer Carrasco Formiguera.

En tota l'operació, les zones blaves que quedaran seran, si fa o no fa, les mateixes. Els ciclistes els sortiran als conductors per tot arreu, excepte en el tram de la prolongació Guimerà. I els vehicles de motor no podran passar de 30 que és una velocitat justa fins i tot per quan es va buscant un forat per aparcar.

El tema és que potser va essent hora que el govern de torn faci apostes decidides en mobilitat en comptes de provatures de "a veure com ens surt". La limitació de velocitat a 30km/h és un encert i podria ser extensible a molts altres carrers cèntrics. La rotonda del carrer Sèquia ajudarà a evitar imprudències, però es quedarà petita de seguida. I l'eliminació del carril bici al Passeig o, millor dit, el traspàs dels ciclistes a la calçada de gairebé totes les vies, augmentarà la sinistralitat en aquests trams.

El programa de millora de la mobilitat del govern pel què fa al tram central del Passeig té aspectes positius però peca del mateix que va pecar el de l'anterior govern quan va fer un carril bici gairebé desconnectat i deixat de la mà de Déu: No és una actuació completa ni decidida.

La reducció de velocitat a 30km/h hauria d'anar acompanyada d'un alçament de la calçada a l'altura de la vorera per a tots els trams contemplats, amb una separació escassa respecte d'aquesta amb pilones, i amb un recorregut sense passos per a vianants ni senyalització excessiva. Un centre comercial de Manresa integrament per a vianants i transport públic en el que els vehicles particulars hi poguessin circular, però sabent-se intrusos. Fer un poti-poti de tot plegat només generarà frustració entre ciclistes, conductors i vianants.