ENTREVISTA

Aquests són els quatre reptes de la regidoria d'Educació de Manresa per a aquest curs 2024-25

A banda de seguir ampliant i consolidant les mesures per fer front a la segregació escolar, des de l'Ajuntament es volen esmerçar esforços en la cohesió social, en l'aprenentatge de la llengua i en la millora dels equipaments

Una altra de les potes clau del nou curs escolar manresà és la de treballar en favor de la cohesió social
Una altra de les potes clau del nou curs escolar manresà és la de treballar en favor de la cohesió social | AFT
10 de setembre de 2024, 11:35
Actualitzat: 11:43h

Nou curs, noves oportunitats. Com a mínim, així ho viuen des de la regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Manresa, que després d'un any lectiu "de canvis importants" com el que vam deixar enrere el mes de juny, vol seguir remant cap a un model d'escola més inclusiu, cohesionat i que posi en valor la llengua, alhora que no descuidi els equipaments que ho han de fer possible.

En aquest sentit, el seu màxim responsable, Pol Huguet Estrada, ha explicat a NacióManresa que els eixos de treball que es plantegen van en la mateixa línia que els dels dos cursos anteriors: "Continuarem ampliant i consolidant les mesures en relació a la segregació tot revisant i perfeccionant les que ja tenim per, llavors, analitzar escola per escola què funciona i què no, i buscar estratègies a mitjà i a llarg termini", comenta.

Una altra de les potes clau d'aquest nou curs -"que va més enllà de l'escola però que nosaltres hi hem d'incidir especialment", apunta- és la de treballar en favor de la cohesió social: "Hem de saber-hi fer front i respondre-hi", assenyala. En aquest sentit, ben aviat es posarà en marxa el projecte Patis Oberts, que pretén obrir a la ciutadania els patis d'alguns centres educatius públics en horari de tarda, tal com ja va explicar NacióManresa fa unes setmanes.

El projecte Patis Oberts obrirà a la ciutadania els patis d'alguns centres educatius públics, en horari de tarda, per fomentar la cohesió social.

Patis Oberts, que engegarà a l'escola Serra i Hunter, forma part d'un dels cinc programes d'intervenció socioeducativa que l'Ajuntament de Manresa va anunciar el mes de juliol. És previst que el projecte en qüestió vagi incorporant patis d'altres centres, especialment en zones on hi hagi dèficit d'espai de joc i esport, o on s'hi concentri un elevat nombre d'infants i adolescents.

75.000 euros més per adaptar els patis al canvi climàtic

Tenint en compte l'important impacte que l'escalfament global està deixant en el nostre clima i amb la voluntat de lluitar contra el canvi climàtic de la manera més integral possible, la Diputació de Barcelona va posar en marxa, el mes de juny, el Programa sectorial de transició ecològica 2030; un programa que es vehicularà a través de dues línies d'ajuda i que al llarg d'aquest 2024 i durant tot el 2025, destinarà 47 milions d'euros a projectes locals d'acció climàtica.

Una d'aquestes línies porta per nom Adaptaclima 2030, i el que busca és garantir que tots els municipis de la província de Barcelona desenvolupin alguna acció per adaptar-se al canvi climàtic, ja sigui creant espais amb ombres, instal·lant tendals, promovent l'estalvi i l'eficiència de recursos...

Manresa comptarà amb una subvenció de 75.000 euros per adaptar els patis escolars al canvi climàtic Foto: LVP
Manresa comptarà amb una subvenció de 75.000 euros per adaptar els patis escolars al canvi climàtic Foto: LVP

A Manresa, la subvenció atorgada en el marc d'Adaptaclima2030 ascendeix als 75.000 euros, uns diners que Huguet avança que serviran "per seguir transformant els patis dels centres públics de la ciutat", així com també per "engegar una espècie de prova pilot al voltant de l'aprofitamentd'aigua".

Aquests 75.000 euros se sumen als 50.000 que des de fa dos cursos l'Ajuntament inverteix en enverdir els patis de les escoles: "De moment ja hem plantat arbres i arbustos a totes les llars d'infants municipals i també a les escoles Bages, Ítaca, Les Bases i La Font", explica, bo i afegint que "aquest hivern seguirem intervenint en la resta de centres que falten".

"Hem de repensar l'acollida lingüística del sistema educatiu"

El darrer pal de paller del curs 2024-25 per a la regidoria d'Educació té a veure amb "l'aprenentatge de les llengües en general, però molt específicament del català", apunta Huguet, que subratlla els "importants reptes" que des del consistori tenen en aquest sentit.

Sense anar més lluny, el passat mes d'abril l'Ajuntament anunciava la creació d'una nova figura: la de l'Assessor per la Llengua Catalana; un càrrec que, capitanejat per Marc Orriols, naixia amb l'objectiu de promoure l'ús social del català i de fomentar el coneixement i l'aprenentatge de la llengua.

Treballar perquè tots els actors vinculats al sistema educatiu entenguin i sàpiguen parlar català, un dels objectius de la regidoria d'Educació.

"D'aquí poc presentarem el Pla Assessor per la Llengua, que coordinarà el Marc Orriols, però que des d'Educació hi serem molt", assegura el regidor, que avança que "una de les accions que tirarem endavant serà la de repensar l'acollidalingüística del sistema educatiu".

I és que segons l'edil, és imperatiu conscienciar tota la comunitat [educativa] de la importància d'aprendre català: "No parlo només dels mestres i les direccions dels centres; em refereixo també a les famílies, a les AFA, als tècnics del mateix Ajuntament...". De recursos per posar a l'abast de totes aquelles persones que entren per primer cop dintre del sistema educatiu "n'hi ha molts; només falta divulgar-los i donar-los el valor que tenen, que és molt", reflexiona.

Arxivat a