Finalitzen els treballs del projecte Riu Verd II

És un projecte de restauració de bosc de ribera als rius Cardener i Llobregat

Publicat el 16 de novembre de 2010 a les 15:51

El projecte Riu Verd II és ja un fet. Foto: Catpress

El Consell Comarcal del Bages dóna per finalitzats els treballs del Projecte Riu Verd II, de restauració del bosc de ribera als rius Cardener i Llobregat, coincidint amb l'acabament de la segona fase de l'execució del projecte.

L'execució dels treballs, adjudicats per un import global de 497.149,94 €, ha servit per recuperar espais riberencs del Cardener als municipis de Súria i Manresa, a l'aiguabarreig del Cardener amb el riu Llobregat a Castellgalí i al Pont de Vilomara i Rocafort, en la fase que ara es tanca.  Fa uns mesos es va donar per finalitzada una primera fase del projecte, als municipis de Sant Joan de Vilatorrada, Sant Fruitós de Bages, Sallent, Artés i Sant Vicenç de Castellet.

El projecte ha consistit en la retirada d'abocaments, realització de podes de sanejament d'arbres malalts, tala i eliminació d'arbres al·lòctons (és a dir, que no sóc autòctons), restauració d'algun talús, esbrossada i tractament de canyars, plantacions d'arbres, arbusts i plantes aquàtiques, adequació de corriols, instal·lació d'equipaments com baranes, passeres, un pont i de plafons informatius.

L'eliminació de vegetació al·lòctona i la seva substitució per plantes autòctones d'aquests espais ha estat un dels principals reptes de les actuacions plantejades. Així, l'actuació més rellevant ha estat la prova pilot efectuada per a l'eradicació del canyar, espècie al·lòctona altament invasora que impedeix que la vegetació pròpia de ribera es desenvolupi amb normalitat. La valoració d'aquesta prova pilot ha estat molt positiva i a data d'avui es pot considerar que el canyar pràcticament s'ha eradicat en les zones on s'ha actuat, cosa que suposa un èxit notable de la prova pilot, èxit que caldrà revalidar amb el pas del temps i que també dependrà del control i manteniment que hi facin els ajuntaments.  

Després de la restauració, el projecte ha comptat amb un període de dos anys de consolidació, amb l'objectiu d'assegurar la viabilitat de les actuacions, durant el qual s'ha efectuat un control i seguiment de l'evolució de les plantacions, així com un manteniment global del conjunt de les actuacions. Durant aquest període s'han regat les plantacions, s'han substituït els exemplars morts i s'ha continuat fent el tractament i esbrossada de canyar, fins a assolir l'estat actual.

El Consell Comarcal entrega les actuacions als Ajuntaments havent intervingut en 6,7 km de llera de riu, havent plantat més de 1.070 arbres (àlbers, pollancres, freixes de fulla petita i salzes), 650 arbustos (tamarius, saücs, sanguinyols i gatells) i 3.600 plantes aquàtiques (canyís i boga) i havent eradicat més de 32.000 m2 de canyars.

L'objectiu d'actuacions de restauració com les que s'han efectuat en el marc del projecte Riu Verd II, és el de conservar i millorar l'estat ecològic del bosc de ribera, així com recuperar-lo en els trams de riu on ha desaparegut de manera que es puguin anar restablint la seva morfologia i les seves funcions i dinàmiques ecològiques naturals.