12
de febrer
de
2024, 14:14
Actualitzat:
16:34h
L'Associació Meandre per a la preservació del patrimoni natural considera "obsoleta" la proposta de desdoblar la C-55 des de Manresa fins a Abrera per la "destrossa mediambiental" que implicaria a la vall del Llobregat, i pel fet que hi ha alternatives per a la millora de la mobilitat "sense augmentar l'emissió de gasos d'efecte hivernacle".
Meandre considera que la proposta de ressuscitar el projecte de transformar en autovia el tram de la C-55 des de Manresa fins a Abrera que discorre per la "ja fràgil" vall del Llobregat, és una proposta "cara, inútil i allunyada del sentit comú" en l'estat d'emergència climàtica en què estem immersos.
L'associació considera aquest projecte "del tot obsolet", i en qualsevol cas hauria de "revisar-se radicalment" amb els criteris mediambientals i paisatgístics actuals, fet que implicaria, la seva no execució.
Un cop millorada la seguretat de la C-55, l'entitat defensa el projecte 2+1 que hi ha avui sobre la taula pendent d'execució, un projecte que, recorda, ha estat consensuat amb les alcaldies dels municipis afectats. Meandre defensa que les retencions del trànsit es produeixen "a l'entrada de la regió metropolitana" i que Barcelona "no pot, ni vol, engolir més transit rodat".
Per aquesta raó i en l'estat d'emergència climàtica actual, defensa que la solució de la mobilitat entre el Bages, Manresa i Barcelona "passa per un transport públic de qualitat amb bus -el servei actual és del tot insuficient- , per una aposta decidida pel ferrocarril i per l'alliberament del peatge de l'autopista C-16".
L'assició recorda que hi ha dues línies de ferrocarril, la R4 d'ADIF pel Vallès i la de FGC pel Baix Llobregat, però amb un "pèssim servei en temps i freqüències cap a Barcelona, al port i a l'aeroport; però també amb el Vallès Oriental o amb Martorell; dèficits que també pateixen els vallesos i el Baix Llobregat".
La solució es "relativament senzilla", expliquen, i està prevista en el Pla Director d'Infraestructures des de molt temps, "però mai no arriba": La construcció del túnel de Montcada permetria "escurçar considerablement" el trajecte de la R4 i disposar de trens semidirectes a Barcelona, amb parades a Terrassa, Sabadell i Cerdanyola. Es tracta d'una obra "poc costosa", d'uns 150 milions d'euros, que beneficiaria un territori molt ampli. "Això podria completar-se amb la continuïtat de la R4 fins a l'aeroport", afegeix l'entitat.
Aquesta obra caldria completar-la amb la construcció de l'intercanviador a on es creua la R4 amb la R8 a Barberà del Vallès, proposa Meandre, i ampliar el servei de passatgers de la R8, actualment especialitzada en el trànsit de mercaderies. Aquest intercanviador permetria el trànsit de viatgers des de Manresa a Granollers o a Martorell sense haver de passar per Barcelona.
El traspàs de Rodalies a la Generalitat "hauria de facilitar aquest tipus de solucions econòmicament abordables, substituint un model radial centrat a Barcelona per un de més racional des del punt de vista territorial".
L'associació entén que el volum de trànsit actual "podria solucionar-se si les dues vies repartissin equitativament aquest volum". Per tant, valora, "les infraestructures hi són, però l'existència del peatge impedeix aquest repartiment".
En un moment en què Catalunya ha recuperat gairebé tots els peatge de la xarxa estatal i l'autonòmica, Meandre considera que cal recuperar també el peatge de la C-16 o, en el seu cas, establir l'abonament pels ciutadans usuaris del territori.
En definitiva, Meandre considera que hi ha "solucions factibles i raonades", molt en especial la d'"apostar pel transport públic de qualitat", sense que s'hagin de perdre irreversiblement els valors mediambientals de la "fràgil" vall del Llobregat entre Manresa i Abrera.
Meandre considera que la proposta de ressuscitar el projecte de transformar en autovia el tram de la C-55 des de Manresa fins a Abrera que discorre per la "ja fràgil" vall del Llobregat, és una proposta "cara, inútil i allunyada del sentit comú" en l'estat d'emergència climàtica en què estem immersos.
Afectacions mediambientals del desdoblament
Meandre considera que el desdoblament afectaria "irreversiblement" tot el llarg de l'estreta franja de bosc de ribera del riu Llobregat i indrets d'alt valor natural i paisatgístic com l'albereda de Can Poc Oli, l'aiguabarreig del Llobregat - Cardener i l'entorn de l'antic balneari de la Puda, entre d'altres.L'associació considera aquest projecte "del tot obsolet", i en qualsevol cas hauria de "revisar-se radicalment" amb els criteris mediambientals i paisatgístics actuals, fet que implicaria, la seva no execució.
Un cop millorada la seguretat de la C-55, l'entitat defensa el projecte 2+1 que hi ha avui sobre la taula pendent d'execució, un projecte que, recorda, ha estat consensuat amb les alcaldies dels municipis afectats. Meandre defensa que les retencions del trànsit es produeixen "a l'entrada de la regió metropolitana" i que Barcelona "no pot, ni vol, engolir més transit rodat".
Per aquesta raó i en l'estat d'emergència climàtica actual, defensa que la solució de la mobilitat entre el Bages, Manresa i Barcelona "passa per un transport públic de qualitat amb bus -el servei actual és del tot insuficient- , per una aposta decidida pel ferrocarril i per l'alliberament del peatge de l'autopista C-16".
I el tren, per a quan?
Amb una visió territorial amplia, Meandre considera que la solució per millorar la freqüència i la durada dels trajectes en tren entre Manresa i Barcelona "és factible".L'assició recorda que hi ha dues línies de ferrocarril, la R4 d'ADIF pel Vallès i la de FGC pel Baix Llobregat, però amb un "pèssim servei en temps i freqüències cap a Barcelona, al port i a l'aeroport; però també amb el Vallès Oriental o amb Martorell; dèficits que també pateixen els vallesos i el Baix Llobregat".
La solució es "relativament senzilla", expliquen, i està prevista en el Pla Director d'Infraestructures des de molt temps, "però mai no arriba": La construcció del túnel de Montcada permetria "escurçar considerablement" el trajecte de la R4 i disposar de trens semidirectes a Barcelona, amb parades a Terrassa, Sabadell i Cerdanyola. Es tracta d'una obra "poc costosa", d'uns 150 milions d'euros, que beneficiaria un territori molt ampli. "Això podria completar-se amb la continuïtat de la R4 fins a l'aeroport", afegeix l'entitat.
Aquesta obra caldria completar-la amb la construcció de l'intercanviador a on es creua la R4 amb la R8 a Barberà del Vallès, proposa Meandre, i ampliar el servei de passatgers de la R8, actualment especialitzada en el trànsit de mercaderies. Aquest intercanviador permetria el trànsit de viatgers des de Manresa a Granollers o a Martorell sense haver de passar per Barcelona.
El traspàs de Rodalies a la Generalitat "hauria de facilitar aquest tipus de solucions econòmicament abordables, substituint un model radial centrat a Barcelona per un de més racional des del punt de vista territorial".
Gratuïtat de la C-16
La discussió i no solució d'aquesta problemàtica se centra en l'existència de dues vies importants d'accés a Barcelona des de Manresa: La C-55 per Abrera o pel Vallès i l'autopista de peatge C-16.L'associació entén que el volum de trànsit actual "podria solucionar-se si les dues vies repartissin equitativament aquest volum". Per tant, valora, "les infraestructures hi són, però l'existència del peatge impedeix aquest repartiment".
En un moment en què Catalunya ha recuperat gairebé tots els peatge de la xarxa estatal i l'autonòmica, Meandre considera que cal recuperar també el peatge de la C-16 o, en el seu cas, establir l'abonament pels ciutadans usuaris del territori.
En definitiva, Meandre considera que hi ha "solucions factibles i raonades", molt en especial la d'"apostar pel transport públic de qualitat", sense que s'hagin de perdre irreversiblement els valors mediambientals de la "fràgil" vall del Llobregat entre Manresa i Abrera.