Uns 2.225 alumnes participen al programa d'educació per a la salut

Aquest és el 7è curs que l'Ajuntament de Manresa ofereix aquest programa a tots els centres educatius de la ciutat

Publicat el 19 de febrer de 2011 a les 17:43

Aquest és el 7è curs escolar que l'Ajuntament de Manresa porta a terme el programa de promoció i educació per a la salut en l'àmbit de l'alimentació als centres educatius de la ciutat. El programa inclou activitats durant tres cursos, des de 4t fins a 6è de primària, de manera que els mateixos alumnes fan activitats relacionades amb l'alimentació saludable durant tres anys seguits.

En el curs escolar 2010-11 hi participen totes les escoles de Manresa, tant públiques com concertades. Es tracta de 18 centres educatius, que sumen uns 2.225 alumnes entre 4t, 5è i 6è.

Les activitats que es porten a terme cada curs són les següents:

  • 4t curs de primària: s'han elaborat un fitxes per treballar a l'aula en el moment que el/la mestre/a vulgui, a partir de les àrees de: naturals, matemàtiques, llengües estrangeres, llengua, coneixement del medi i compra.
  • 5è curs de primària: taller d'esmorzar saludable. Es tracta de la 7a edició.
  • 6è curs de primària: concurs de berenars Berenem?. Es tracta de la 2a edició.

L'Ajuntament considera que l'educació per a la salut en l'àmbit alimentari és molt important per prevenir possibles riscos i/o patologies en els futurs adults, que ara són infants. Els estudis mostren que els alts índexs de sobrepès i d'obesitat infantil van associats a un hàbits alimentaris incorrectes i a una baixa activitat física, entre altres causes. Segons el Departament de Salut de la Generalitat, el percentatge d'infants amb sobrepès és del 13,3% i el d'obesitat, del 6,3%.

És previst que les activitats del programa s'allarguin fins al mes d'abril.

Taller d'esmorzar saludable (5è curs)
L'objectiu és treballar amb els alumnes de 5è de primària (11 anys) l'alimentació sana, equilibrada, variada i suficient a partir de l'esmorzar, i valorar-ne la importància per a una bona salut. A aquesta edat el nen ja té capacitat per decidir què vol prendre per esmorzar i també per preparar-lo. D'aquesta manera, la intenció és que els alumnes coneguin la importància d'aquest àpat, dels aliments necessaris i dels desaconsellats (superflus). Sobretot es recomana evitar la brioixeria industrial que conté importants sucres, greixos hidrogenats que afavoreixen l'augment de colesterol i contribueixen a l'augment de pes infantil, i es potencia el consum de fruita fresca del temps i els fruits secs.

També serveix per treballar els aliments a partir d'una classificació (la funció que fan al nostre cos i les necessitats diàries).

Metodologia
El taller es fa a l'aula i dura una hora. La setmana que s'ofereix el taller, els alumnes han d'anotar diàriament en una graella què han menjat per esmorzar durant aquella setmana. Paral·lelament, s'envia una carta als pares explicant que es farà un taller pràctic a la classe. En el taller, es convida els nens a preparar-se el seu esmorzar amb uns ingredients concrets, i s'expliquen propostes d'esmorzars saludables, fàcils de preparar, variats i agradables als infants. A l'acabar es dóna un imant amb la "roda d'aliments" per tal que la posin a la nevera de casa.

Organització
Els tallers els imparteix una diplomada en Dietètica i Nutrició. Els aliments per esmorzar estan pensats perquè els alumnes sempre mengin bé a casa abans d'anar a l'escola. Els aliments que s'ofereixen sempre es compren al dia.

Aliments per preparar l'esmorzar

  • Fruita del temps: plàtans, peres, pomes, mandarina, kiwi (segons la temporada)
  • Iogurt natural
  • Fruits secs i dolços: nous, avellanes i orellanes o panses

Concurs de berenars Berenem? (6è curs)
El concurs de berenars va sorgir el curs passat pensant que era important continuar amb una altra activitat després que a 5è els alumnes fessin el taller d'esmorzar saludable. L'objectiu és augmentar els coneixements que varen adquirir el curs passat fent una activitat nova, creativa i de grup i en la qual hi poguessin participar activament.

La idea és que inventin un berenar de forquilla, on hi siguin presents tots els grups d'aliments de forma equilibrada. Igual que l'any passat, aquesta activitat té forma de concurs, i per tant hi haurà un grup guanyador i un premi únic del qual en gaudiran tots els alumnes de la classe. El premi consisteix en una sortida a un parc d'aventura i en la visita a la cuina i l'escola de cuina de la Joviat. El concurs és a nivell de totes les escoles de la ciutat.

Metodologia
Primer es fa una sessió amb la dietista per tal que els alumnes puguin ampliar els coneixements d'alimentació i nutrició que van adquirir el curs anterior, ressaltant la importància de fer 5 àpats al dia, i insistint en què cal disminuir el consum de productes superflus que prenen massa sovint, i com fer un berenar saludable i variat.

A més, s'explica als alumnes de la classe que tindran l'ocasió d'obrir un restaurant a Manresa. Cal que imaginin com preparar un plat que sigui: sa, original, atractiu i equilibrat. Aquest berenar serà el plat estrella del seu restaurant. A cada classe es fan 4 grups d'alumnes per tal que treballin millor.

Posteriorment, i ja amb el/la mestre/a de l'escola, els alumnes omplen un fulletó on hi consta:

  • El nom del restaurant que han inventat, del plat, com el preparen, quins ingredients qui ha, i com el presenten.

Resultats
Els resultats de cada fulletó seran valorats per un equip format per una dietista, un cuiner, dues mestres i la infermera de l'Ajuntament que coordina el programa.

Es valorarà:

  • L'originalitat, organització, els ingredients, la presentació, la higiene, i l'equilibri alimentari.

Al mes de maig es farà públic el grup guanyador del premi. L'any passat el centre educatiu guanyador va ser l'escola Vedruna.