Qui és la Roro i per què tothom en parla?

La jove acumula milions de visualitzacions i seguidors a les xarxes socials amb vídeos satisfent els desitjos i capricis del seu xicot Pablo, i reobre el debat sobre el potencial dels creadors de contingut com a influenciadors ideològics

Marc Orts / Victor Rodrigo
26 de juliol del 2024
Els vídeos i comentaris al contingut de la Rocio a TikTok
Els vídeos i comentaris al contingut de la Rocio a TikTok | Nació

"A en Pablo li han entrat ganes de...". És la fórmula i el pretext que utilitza la Roro, una jove valenciana viral a les xarxes socials, en els vídeos en què cuina, cus, construeix regals i satisfà qualsevol desig i caprici de la seva parella (en Pablo). I ho narra amb una veu forçadament aguda i que vol recordar a la d'una nena. El seu contingut es basa en aquestes premisses aparentment inofensives i que li serveixen per sumar cada vegada més visualitzacions i seguidors. A TikTok, ja en té gairebé 4 milions i cada vídeo atrau prop de 50 milions de visites. Si bé, el cas amaga un rerefons ideològic que ha obert un nou debat a internet.

Si el Pablo vol pasta, comença amb la farina i l'aigua. Si la convida a sopar a un restaurant, es teixeix un vestit des de zero. Si convida els amics a veure la selecció espanyola a casa, passa tot el dia preparant aperitius perquè gaudeixin al màxim. Sembla contingut blanc, però hi ha qui ho considera una picada d'ullet al moviment tradwife, sorgit als Estats Units com a contraposició al feminisme i en defensa del rol tradicional de la dona mestressa de casa i submisa al marit. El protagonitzen dones ben vestides, amb indumentàries similars a les dècades dels anys 50 o 60, traslladant aquells rols de gènere al segle XXI.Cuinar maquillades, plenes de joies o amb les ungles molt ben fetes, explicar com fan alguna pel seu marit o parella de manera "altruista"... Fins i tot modificar la teva pròpia veu, per fer-la "més dolça i femenina".

Però, és Rocío López Bueno, així es diu, una ferma defensora del tradicionalisme recalcitrant? L'allau de crítiques contra aquesta jove l'han portat a pronunciar-se públicament al respecte i a concedir algunes entrevistes a mitjans tradicionals i també a pseudoperiodistes d'internet. En aquestes converses, ha intentat desvincular-se del moviment tradwife i ha assegurat que fa un paper a les xarxes socials perquè la diverteix. "En cap cas vull dir que els valors tradicionals són millors que qualsevol altre", reitera. Si bé, s'expressa amb la seva veu genuïna, sense forçar-la per semblar més innocent. I, tot i parlar de manera clara, no s'ha posicionat ideològicament ni ha volgut donar detalls de la seva vida privada.

El que sí que se sap és que domina les tècniques de màrqueting i fa ús de manera recurrent del product placement per promocionar les marques amb què col·labora. Més enllà d'això, hi ha dues opcions plausibles. Una és es dedica a reproduir el contingut que funciona als Estats Units i a treure suc de l'algoritme de TikTok, que rebota sense miraments el gir social (essencialment dels joves) en àmbits digitals cap al conservadorisme. L'altra, amb el mateix resultat, és que té una voluntat explícita de promocionar els valors tradwife i amb qui juga és el conjunt de la societat espanyola.