Les tendències a TikTok són com les onades del mar. Van, venen, van, venen. El que sembla una tendència absoluta, l'endemà s'obliden, reapareix una altra, es creen novetats, es dupliquen... Tot va molt de pressa, però aquestes llampades a la xarxa social de vídeos aconsegueix elevar a la categoria de famosos certs perfils que tenen la traça de surfejar bé aquestes onades. És el cas de la Rocío López, una jove que ha triomfat per una espècie de contingut que està prenent força a la plataforma.
Sembla contingut blanc: els vídeos comencen amb ella fent alguna mena de recepta culinària amb una frase. "A en Pablo li han entrat ganes de..." pasta, arròs, una amanida o ves a saber que. El gir de guió és que llavors la jove comença a preparar la recepta des de zero. Si ha de fer pasta, la fa ella mateixa, fa la salsa, prepara i cuina tots els ingredients durant hores... fins i tot fer un vestit perquè tenia una cita amb el seu xicot i no sabia que posar-se.
@roro.bueno mi novio me pidió que los hiciera otra vez al día siguiente🤍 #receta#recetafacil#comida#comidacasera#homecooking#foodtok#pasta#easyrecipe♬ Tadow (ACÚSTICO) - Nahz
Com era d'esperar, els vídeos van començar a omplir-se de comentaris molt graciosos que van fer encara més viral el seu contingut. "Rocío, quina mena de ciment necessito per començar a construir una casa si la meva parella em demana viure junts?"; "Haurà de caçar un esturió si en Pablo li demana caviar"; "Avui en Pablo volia veure una pel·lícula i li ha construït un cinema". Els comentaris són hilarants, però els seus vídeos compten amb desenes de milions de visualitzacions cadascun d'ells.
Què és ser una tradwife?
El seu compte a TikTok ja supera els 3,7 milions de seguidors i fins i tot Ibai Llanos, DJ Mario o Peldanyos, grans creadors de contingut de la comunitat espanyola, han aprofitat l'èxit. "En Pablo no fot una merda", escrivia Llanos en un dels vídeos de la Rocío. Ara bé, fora de TikTok també ha generat un gran impacte. La plataforma X (el vell Twitter, per qui encara no s'hagi acostumat al canvi de nom d'Elon Musk) ha aglutinat desenes de milers de reaccions als vídeos de la jove i ha assenyalat l'ús d'una tendència molt popular als Estats Units per generar engagement en els seus vídeos. En el cas de ser novetat a Espanya, encara ha provocat més rebombori.
Es tracta de les tradwife: dones que consideren de manera ferma els rols de gènere sexistes, com els del matrimoni. Que decideixen voluntàriament fer les feines de casa, "servir" el marit o la parella, cuinar, netejar i "sacrificar-se" en aquesta mena de vida familiar i de la llar. Una tendència que va sorgir el 2018 i ha guanyat força en els darrers quatre anys. Es pot veure a Google Trends, a Instagram o a TikTok, on ha guanyat encara més pes. Dones molt ben vestides, amb indumentàries similars a les dècades dels anys 50 o 60 als EUA, traslladant rols de gènere al segle XXI i a l'actualitat. Cuinar maquillades, plena de joies o amb les ungles molt ben fetes (poc pràctic), explicar com fan alguna pel seu marit o parella de manera "altruista"... Fins i tot modificar la teva pròpia veu, per fer-la "més dolça i femenina".
AQUÍ LA PRUEBA DE QUE FUERZA LA VOZ- no ha sido muy díficil encontrarlo en su tiktok pic.twitter.com/PhMVghiEvh
— B. (@d0wntoearth_) June 25, 2024
Les crítiques contra aquesta jove han plogut a X molt per sobre del corrent humorístic o del triomf que ha guanyat a les xarxes socials. Aquesta tendència respon als algoritmes potents com els de TikTok, que reboten sense miraments el gir social (essencialment dels joves) en àmbits digitals cap al conservadorisme. En el cas de la Rocío, és fàcil de veure en el seu perfil: de fer contingut personal sobre el gimnàs o alimentació a aquesta mena de vídeos l'ha catapultat a la fama a l'estat espanyol.